آرشیو یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۷۳
فرهنگ و هنر
۲۲

نقش و خیال در خط نگاره های «ابراهیم حقیقی»

صبا موسوی

آثار ابراهیم حقیقی با عنوان «نقش غلط» این روزها در گالری «آ» به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه، خط نگاره هایی است که با اکرلیک و چاپ دیجیتال روی بوم به تصویر کشیده شده و اشعار حافظ مضمون نوشته های آن است.

در این نمایشگاه مخاطب با تغییراتی در روند کاری، نه در شیوه کاری حقیقی رو به رو می شود. در این آثار دکوراتیو، بیننده حس تصویرسازی، پوستر و تایپوگرافی تا سیاه مشق های سرگردان و حال و هوای نقاشی را می تواند ببیند.

ابعاد بزرگ و جسارت در ارائه آثار تفاوتی است که می توان نسبت به آثار قبلی حقیقی دید. دو کلمه «نقش» و «خیال» در تابلوها تکرار می شوند و دغدغه هنرمند در این تابلوها دیگر خواندن نوشته ها نیست زیرا اعتقاد دارد که نقاشی هنری مستقل است که زبان خودش را دارد.

استفاده از خط در نقاشی از زمان مکتب سقاخانه با عنوان نقاشیخط مطرح شده و در تایپوگرافی و پوستر و طراحی گرافیک نیز کاربرد فراوان دارد اما ابراهیم حقیقی در این آثار خط نگاره های خود را به کار می برد و نقاشی می کند.

برای همین در نگاه اول، مخاطب شاید خیلی دغدغه خواندن کلمات را نداشته باشد و چشم او تنها تصویری در یک قاب را مشاهده کند و حتی بخواهد بدون خواندن نوشته های درون نقاشی از آنها عبور کند و آزاری ذهنی را برای کشف نکردن نوشته ها حس نکند. در این نمایشگاه 24 تابلو تا 26 آذر ماه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.