آرشیو یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۷۳
اجتماعی
۴

پاسخ انجمن ترویج علم به منتقدان:توسعه نظری و عملی عمومی سازی علم رویکرد انجمن است

چندی پیش و پس از برگزاری هفدهمین دوره جلسه ترویج علم، تعدادی از منتقدان این انجمن در بیانیه ای «نگرانی خود را از تداوم رویکرد پراشکال حاکم بر فعالیت ها و نحوه اداره انجمن ترویج علم» بیان کردند.

عمده ایرادهای آنها به مواردی چون روند انتخاب برگزیدگان جایزه، برگزاری مراسم هفته ترویج علم و نیز اجرای برنامه های انجمن در طول سال می پرداخت.

هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران نیز پاسخی مفصل منتشر کرد که به ذکر نکته کوتاهی از آن بسنده می کنیم: بیانیه هشت تن از علاقه مندان ترویج علم را که پس از برگزاری هفته ترویج علم و اهدای هفدهمین دوره جایزه ترویج علم در سال 1395 انتشار یافت، فارغ از رویکرد، محتوا، لحن و نحوه انتشار، به فال نیک می گیرد و فضای پدید آمده را فرصتی مناسب برای تدقیق و ترویج مفهوم نقد علمی، منصفانه و راهگشا در میان جامعه مروجان علم کشور می داند.

در بخشی دیگر از پاسخ انجمن آمده است: عموم امضاکنندگان بیانیه عضو انجمن ترویج علم نیستند و لاجرم از سازوکارها، رویه ها، فرصت ها و چالش های انجمن در پیشبرد امور آگاهی اندک دارند.

این در حالی است که عضویت در انجمن برای همه علاقه مندان، منوط به احراز شرایط مقرر در اساسنامه، کاملا آزاد است. کافی است آستین همت بالازد، به عضویت انجمن و چه بسا هیات مدیره و ارکان انجمن درآمد و وقت خود را وقف اصلاح امور انجمن کرد؛ هیچ کس، هرگز مانع چنین مشارکتی نیست.

در سال های گذشته به ترویج برخی علوم مانند فیزیک، علوم زیست محیطی، ریاضی و نجوم بیشتر توجه شده است. اما از نظر هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران، علم محدود به این شاخه ها و حوزه ها نیست و مروجان سایر رشته ها نیز شایسته تقدیرند. انجمن ترویج علم در این راه نه در پی تجاری سازی علوم است و نه درصدد برگزاری نمایش های پرجمعیت. کوشش انجمن، توسعه نظری و عملی عمومی سازی علم و ترویج تفکر علمی در فضای عمومی و آکادمیک و بر اساس سنجه های دانشگاهی است، نشریه علمی-ترویجی انجمن نیز این رویکرد را دنبال می کند.