آرشیو یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۷۳
جهان
۲۰

راست های افراطی در آستانه فتح کاخ ریاست جمهوری اتریش

نوربرت هوفر، کاندیدای راست های افراطی در انتخابات ریاست جمهوری اتریش، با تکیه بر نظرسنجی ها خود را در آستانه کاخ ریاست جمهوری کشورش می بیند. او اگر در انتخابات امروز بتواند رقیب خود، الکساندر فان در بلن را پشت سر بگذارد، نخستین رئیس جمهوری راست افراطی اروپا از سال 1945 تاکنون خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که کمتر از 4 هفته از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می گذرد و 5 ماه پیش نیز انگلیسی ها رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند و پوپولیسم در بسیاری از کشورهای جهان حکمرانی می کند، نظرسنجی ها نشان می دهد هوفر، کاندیدای حزب آزادی اتریش که حزبی با گرایش راست افراطی و ضد مهاجرت است با رقیب مستقل و حامی محیط زیست خود به نام «آلکساندر فان در بلن» که از حمایت حزب سبز برخوردار است، رقابتی شانه به شانه دارد. هوفر 45 ساله در دور اول انتخابات در 24 آوریل اول شد اما در دور دوم این انتخابات در 25 ماه مه با 31 هزار رای از «فاندر بلن» شکست خورد که این نتیجه با اعتراض و شکایت هوفر رو به رو شد. در نهایت دادگاه عالی اتریش رای را به نفع او صادر و حکم به تجدید انتخابات داد.

هوفر دیدگاه هایی شبیه به ترامپ دارد و توانسته از نارضایتی فزاینده مردم از مسائل جهانی سازی و چند فرهنگی به نفع خود استفاده کند. هرچند که اتریش یکی از بزرگترین برنده های یکپارچه سازی اروپا بوده است. ریاست جمهوری در اتریش تشریفاتی است اما پیروزی هوفر می تواند اتفاق مهمی برای احزاب راست افراطی اروپا بویژه در فرانسه، آلمان و هلند که سال آینده در انتخابات هایی مشابه حضور می یابند، باشد.