آرشیو یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۲
ایران
۱۵

سرما، شمشادهای مازندران را آفت زدایی کرد

برف و سرمای هفته گذشته گرچه خسارت زیادی به باغ های مرکبات و دیگر بخش های کشاورزی مازندران وارد کرد، ولی آفت شب پره را که از چند ماه پیش به جان شمشادهای هیرکانی افتاده بود، تا حدود زیادی از بین برد.

ارتفاع برف در برخی مناطق بیشتر از یک و نیم متر گزارش شد و شمشادهای هیرکانی هم در این مدت زیر جامه سفیدی که برف پاییزی بر تنشان پوشانده بود همراه با یخبندان، قد راست کردند. شمشاد یکی از گونه های ارزشمند و منحصر به فرد جنگل های هیرکانی شمال کشور است که از ماه های پیش شیوع آفت شب پره این گونه جنگلی را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است. شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت ای یوسی ان (IUCN) قرار دارد.

این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود. کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این باره به ایرنا گفت: برف و سرمای چند روز گذشته در شمال کشور، بویژه مازندران تاثیر حدود 40 درصدی در کاهش جمعیت آفت پروانه شب پره شمشاد دارد.

آهنگران افزود: برف سنگین و در پی آن یخ زدگی درختان شمشاد روی فیزیولوژی این آفت تاثیر دارد و سبب منجمد شدن آنها می شود. وی تصریح کرد: تاکنون این آفت گستره زیادی از رویشگاه های شمشاد در مناطقی مانند غرب مازندران، مرکز استان، گیلان و گلستان را آلوده و خسارت های جبران ناپذیری به این گونه های ارزشمند وارد کرده است.