آرشیو یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۲
صفحه اول
۱

ظریف: دوران سلطه گری به سر آمده است

وزیرامور خارجه کشورمان دیروز در اولین مقصد از سفر خود به سه کشور هند، چین و ژاپن، وارد دهلی نو شد.

به گزارش خبرنگار جام جم، محمدجواد ظریف در این شهر ابتدا در نشست تجاری بازرگانان، صنعتگران و بانکداران ایران و هند حضور یافت و پس از سخنرانی در این مراسم، نشستی هم با نخبگان هندی داشت.

وی پس از پایان برنامه های روز اول خود، دهلی نو را به مقصد امریتسر که قرار است اجلاس قلب آسیا درباره افغانستان در آنجا برگزار شود، ترک کرد.

براساس این گزارش، ظریف در نشست تجاری بازرگانان، صنعتگران و بانکداران ایران و هند گفت: تعهد کامل دولت ایران را برای تسهیل در روابط تجاری دو کشور به شما اعلام می کنم تا این امکان برای تجار دو طرف فراهم آید که راحت تر بین دو کشور در رفت وآمد باشند و تجارت کنند.

وی با بیان این که باید افق جدید صنعتی در روابط دو کشور ایجاد شود، افزود: ایران منبع باثبات و مداوم انرژی برای همه کشورها از جمله کشورهای منطقه است؛ همچنین ما می توانیم برای دستیابی هند به دیگر مناطق از جمله آسیای مرکزی، فرصت کافی فراهم کنیم.

وزیرامور خارجه کشورمان با اظهار امیدواری به این که بخش بانکی که پشتوانه روابط اقتصادی میان دو کشور است، بتواند بیش از پیش پیشرفت کند، اظهار کرد: عالی ترین مقام بانک مرکزی به من نوشت که بزودی شعبه ای از بانک یوکو در ایران افتتاح خواهد داشت و این می تواند گام بسیار مهمی برای تجار در خصوص فعالیت اقتصادی در ایران باشد.

ظریف در دیدار با نخبگان و اندیشمندان هند با تاکید بر این که دوره سلطه گرایی به سر آمده است، تاکید کرد: اشغال عراق و افغانستان و منطق اشغالگری در فلسطین، مسبب گسترش افراط گرایی و تروریسم است.

وی با بیان این که همه نیازمند درک این واقعیت هستیم که حمایت از تروریسم، برای هیچ کسی عایدی ندارد،افزود: گسترش تروریسم در منطقه غرب آسیا ناشی از ناامیدی، تحقیر و ترس مردم است که بیگانگان مسبب آن هستند. ظریف تاکید کرد: درک این واقعیت اهمیت دارد که صحبت از بزرگ کردن دوباره آمریکا اشتباه است، زیرا دوران سلطه گری به پایان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ما، همچنین صبح دیروز، نرگس کلباسی که متهم به قتل در هند است با وزیر امور خارجه کشورمان در سفارت دیدار کرد و ظریف به او قول داد هر کمکی از دستش برآید، انجام دهد.