آرشیو یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۲
جامعه
۱۷

امروز، روز جهانی یوزپلنگ است

امیدها برای حفظ زیبای وحشی

مهدی آیینی

این روزها یوزپلنگ های ایرانی بحرانی ترین شرایط شان را تجربه می کنند و به نظر می رسد آخرین امیدها را برای حفاظت از این گربه سان در اختیار داریم؛ اینها نگرانی هایی است که مرتضی اسلامی دهکردی، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در روز جهانی یوزپلنگ به آنها اشاره می کند.

مدتی پیش گفتید فقط در کشورمان دو یوزپلنگ ماده شناسایی شده وجود دارد، این آمار تغییری نکرده؟

کماکان شرایط همان طور است، اما باید تاکید کنم این به معنای آن نیست که فقط دو یوزپلنگ ماده در کشور وجود دارد. در کشورمان کمتر از 40 یوزپلنگ باقی مانده درواقع یوزپلنگ ها بحرانی ترین وضع خود را تجربه می کنند و آخرین امیدها برای حفاظت از یوز را در پیش داریم چنانچه این فرصت را از دست بدهیم یوزپلنگ در کشورمان منقرض خواهد شد.

چرا به نظر می رسد تلاش ها برای نجات یوزپلنگ ها از مرحله معرفی فراتر نمی رود؟

فرهنگسازی و کارهای حفاظتی باید به شکل موازی بایکدیگر پیش برود. حفاظت موضوعی چند بعدی است و جنبه های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی دارد. به نظر من هم قسمت فرهنگی ماجرا خوب پیش رفته است، اما چون حفاظت به بودجه زیادی نیاز دارد پیشرفت خوبی نداشته و در 15 سال گذشته بودجه کمی برای حفاظت از یوز تخصیص داده شده است.

اعتباری که برای حفاظت از یوز وجود دارد چقدر است؟

البته در ایران این کمک ها بی سابقه بوده، اما وقتی آن را با اعتباری که برای سایر گونه ها در کشورهای دیگر هزینه می شود مقایسه می کنیم متوجه اندک بودن آن می شویم. در این بین مساله اصلی تمدید پروژه حفاظت از یوز آسیایی از سوی سازمان ملل است؛ چراکه مشخص نیست این پروژه تمدید شود یا نه! کل بودجه ای که دراین مدت اختصاص داده شده کمتر از سه میلیارد تومان بوده، اما در هند برای حفاظت از ببر سالی 50 میلیون دلار هزینه می شود.

تغییری در عوامل تهدید یوز پلنگ ها به وجود آمده است؟

کشته شدن از سوی چوپانان و سگ های گله، تصادفات جاده، تخریب زیستگاه به دلیل ساخت معدن و جاده و چرای بی رویه دام هنوز از اصلی ترین عوامل تهدید یوزپلنگ هاست.

وضع جهانی این گونه چگونه است؟

شرایط جهانی این گونه خوب نیست، اکنون تخمین زده می شود کمتر از ده هزار یوزپلنگ در دنیا وجود داشته باشد. در برخی کشورها این گونه منقرض شده است.