آرشیو یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۲
جهان
۶

خشم اژدهای زرد از تابوشکنی ترامپ

دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی آمریکا، بارها و در موقعیت های مختلف از رویکرد مقامات کنونی ایالات متحده در برخورد و نوع رابطه با چینی ها انتقاد کرد. بر همین اساس بسیاری بر این باورند روابط این دو کشور در دوران ترامپ ممکن است به خوبی چندین سال گذشته نباشد. با این حال کمتر کسی تصور می کرد ترامپ حتی پیش از ورود به کاخ سفید دست به اقدامی بزند که به نوعی خط قرمز پکن تلقی می شود.

ماجرا این است که ترامپ و رئیس جمهور تایوان جمعه شب در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند. این اولین بار از سال 1979 است که یک رئیس جمهور آمریکا بدون توجه به اصل «چین واحد» و برخلاف تعهدات خود با دولت چین، مستقیما با رئیس حکومت تایوان گفت وگو می کند. این درحالی است که ترامپ در این گفت وگو از خانم «تسای اینگ ون» به عنوان رئیس جمهور یاد کرده است. این مساله باعث شد مقامات پکن بسرعت نسبت به آن واکنش نشان دهند. پکن بارها اعلام کرده بود هر کشوری که با چین روابط رسمی دارد، نباید ارتباطات رسمی از این دست با تایوان داشته باشد.

در همین خصوص، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز گذشته در مصاحبه ای با شبکه خبری فونیکس بصراحت اعلام کرد که تمجید از تایوان توسط رئیس جمهور منتخب آمریکا شرایط موجود و اصل چین واحد را تغییر نخواهد داد. وی درحالی که تلاش می کرد از آثار منفی این اقدام ترامپ بکاهد، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا سال هاست که می گوید به اصل چین واحد پایبند است. منابع خبری با اشاره به این که رهبر تایوان ابتدا به رئیس جمهور منتخب آمریکا تلفن زده است، به نقل از وانگ یی نوشت: این گفت وگوی تلفنی حقه زیبایی بود که رهبر تایوان به کار گرفت، اما این موضوع باعث تغییر اصل چین واحد نمی شود.