آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۴
اقتصادی
۴

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد: خسارت 1167 میلیارد تومانی سرما به باغات شمال

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد باغات شمال کشور در مناطق مرکز و شرق مازندران و غرب گلستان با آسیب دیدگی 90 درصدی از سرمای اخیر، 1167 میلیارد تومان خسارت دیدند.

به گزارش تسنیم، علی محمد شاعری با ارسال نامه به حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورایعالی بحران کشور میزان خسارت وارده به باغات شمال کشور را بر اساس گزارشات واصله از سازمان جهاد کشاورزی و استانداری های استانهای مازندران، گلستان و گیلان 1167 میلیارد تومان اعلام کرد.

شاعری در گزارش خسارت وارد آمده به باغات شمال کشور آورده است: بالغ بر 60 ساعت دمای صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد بویژه در بخش های مرکزی و شرق مازندران و غرب استان گلستان سبب شد تا به علت عدم برداشت حدود 90 درصد محصول باغات مذکور در قبل از سرما، بخش قابل توجهی از محصول تلخ و یا ریزش نموده و مابقی نیز به علت تحمل تنش سرمای نسبتا طولانی با افت کیفی مواجه و یا بخش اعظم آن بشدت قابلیت ذخیره سازی خود را از دست دهند.

وی افزوده است: شرایط مذکور با تحمل بار استرس سرمای آتی، رشد تصاعدی هزینه های برداشت و حمل و نقل از یکسو و از سوی دیگر تشدید فشار دلالها و واسطه ها سبب افت شدید قیمت و نیز افت کشش خرید بازار و نهایتا تحمیل خساراتی همه جانبه به باغداران این مناطق شده و معیشت این عزیزان را با چالش جدی مواجه نموده است.

شاعری در پایان خواستار انجام اقدامات زیر برای جبران خسارت کشاورزان شد:

- تامین 4000 میلیارد ریال جهت جبران خسارت و خرید آنی محصول (سرما زده روی درختان و یا ریزش نموده در کف باغ) به قیمت حداقل هر کیلو 7500 ریال از باغداران.

- تامین 4000 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در قالب وجوه اداره شده جهت بازسازی باغات آسیب دیده.

- تامین بار مالی استمهال تسهیلات دریافتی کشاورزان آسیب دیده به مدت سه سال شامل بخشودگی سود سررسید شده و پس از آن.