آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۴
ایران
۱۵

همکاری سازمان ملل در طرح «کسب و کار» تالاب شادگان

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: کارگروه کسب و کار در تالاب بین المللی شادگان با همکاری برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) و دفتر حفاظت از تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست بتازگی تشکیل شده است.

تالاب بین المللی شادگان با بیش از 500 هزار هکتار وسعت، بزرگ ترین تالاب بین المللی کشور (ثبت شده در کنوانسیون بین المللی رامسر) است. این تالاب در جنوب خوزستان قرار دارد و حدود صد هزار نفر از مردم محلی به درجات مختلف برای تامین معاش به منابع تالاب وابسته هستند.

سالانه هزاران پرنده زمستان گذر به این تالاب مهاجرت می کنند. بیش از 30 درصد پرندگان ایران (154 گونه)، 25 درصد از پستانداران ایران (40 گونه) و 45 درصد ماهیان ایران (36 گونه ماهی مردابی بعلاوه 45 گونه ماهی دریایی) در این تالاب زندگی می کنند.

سیدعادل مولادر گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این طرح با هدف بهره برداری معقولانه از کارکردهای تالاب در شش استان (آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان) به اجرا درمی آید که در خوزستان نیز در تالاب بین المللی شادگان اجرایی می شود. وی تاکید کرد: با اجرای این طرح می توان امیدوار بود که حضور گردشگران در تالاب شادگان قانونمند شود و هم گردشگران و هم جوامع محلی الزاماتی در برخورد با این تالاب داشته باشند تا به این محیط آسیبی وارد نشود.

مولابا اشاره به بازدید هزاران گردشگر از تالاب شادگان تصریح کرد: با توجه به گرمای منطقه، گردشگری در تالاب شادگان، فصلی و بیشتر در ایام نوروز است.