آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۴
جامعه
۱۷

اشتغال 500 هزار مددجو لنگ تامین اعتبار

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان این که برای ایجاد اشتغال 500 هزار مددجوی مستعد کار به 7500میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: این مقدار پنج برابر بودجه سالانه حوزه اشتغال است.

به گزارش جام جم، دیروز نشست خبری محمد امید، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد برگزار شد. در این نشست او از مسائلی سخن گفت که توانمندسازی مددجویان کمیته امداد را دچار مشکل کرده است. او توضیح داد، اعتباری که برای این کار در اختیار کمیته امداد است، مناسب نیست و دست کم باید پنج برابر شود.

وی با اشاره به نتایج طرح استعدادسنجی مددجویان مستعد کار که از سوی کمیته امداد اجرا شده، اظهار کرد: پژوهشی بین مددجویانی که توانایی کار دارند، انجام شده و جمعیت این افراد دو میلیون و 700 هزار نفر است و حدود 15 تا 70 ساله هستند.

به گفته امید، از این تعداد مددجو حدود 800 هزار نفرشان برای کار اعلام آمادگی کرده اند، اما مشکل اینجاست که اعتبار مورد نیاز برای اعطای تسهیلات به این افراد وجود ندارد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ادامه داد: 500 هزار نفر از این افراد در شرایط کنونی برای کار آموزش های لازم را دیده اند، اما اشتغال آنها در گروی تامین اعتبار است.

آن طور که او توضیح داد، برای اشتغال این تعداد از مددجویان به حدود 7500 میلیارد تومان نیاز است و چنانچه این میزان بودجه در سال 96 به کمیته امداد اختصاص یابد، می توان در یک بازه زمانی دو ساله برای این 500 هزار نفر شغل ایجاد و آنها را خود کفا کرد.

به گفته امید، اگر میانگین تسهیلات پرداختی به هر مددجو 15میلیون تومان در نظر گرفته شود، با این بودجه می توان برای حدود یکصد هزار نفر از مددجویان کمیته امداد شغل ایجاد کرد.

او درباره مددجویانی که از این طریق خودکفا شده اند نیز خاطرنشان کرد: 34هزار خانوار در هشت ماهه امسال خودکفا شده اند و پیش بینی می کنیم تا آخر سال آمار آنها به یکصد هزار خانوار برسد.

امید با بیان این که اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی در مجلس در حال بررسی است تا در صورت تصویب، این منابع تامین شود، اظهار کرد: تاکید داریم در بودجه سال 96 اختصاص منابع لازم به حوزه اشتغال انجام شود و در صورت تحقق این مهم سالانه 250 هزار ظرفیت شغلی ایجاد خواهد شد.