آرشیو پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵، شماره ۳۹۲۸
بورس
۱۰
یادداشت

ضرورت امروز، لازمه حیات فردا

حسابرسی و انضباط مالی

دکتر سید محمد علوی (دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران)

در سی امین سال تاسیس فدراسیون بین المللی حسابداران (آیفک) شاهد بودیم که این فدراسیون دوم تا هشتم دسامبر 2007 (برابر با یازدهم تا هفدهم آذرماه) را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرد و از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواست آن هفته را به همین نام اعلام کنند و گردهمایی ها یا آیین های ویژه ای را به همین مناسبت تدارک ببینند. در نخستین سال، جامعه حسابداران رسمی ایران، انجمن حسابداران خبره ایران و دیگر تشکل های حرفه ای ضمن اعلام این خبر سلسله همایش ها و نشست هایی برای بزرگداشت روز حسابدار و تقدیر از پیشکسوتان حرفه برگزار کردند.

از آن سال تا امروز، تشکل های حرفه ای سومین هفته آذرماه را به عنوان هفته حسابداری تعیین کردند و با سلسله مراسم و همایش هایی تلاش کردند این هفته و نیز روز پانزدهم آذرماه به عنوان روز حسابدار تعیین شود. اگرچه به سبب دشواری های نخستین دهه بعد از انقلاب شاهد فترتی نسبی در حیات حرفه حسابداری و سلامت مالی در ایران بودیم، اما از همان برنامه اول توسعه اقتصادی اهمیت پاسخگویی و شفافیت و انضباط مالی بر برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی مشخص بود. موضوعی که در سال های اخیر اهمیت آن بیش از پیش بر همگان روشن شده است. به همین دلیل، شاهد تدوین و تصویب مجموعه مقررات و قوانینی بودیم که به طور دائم اهمیت حسابرسی و انضباط مالی را در اقتصاد ایران افزایش داده است. قوانینی مانند آیین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی، قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، قانون مبارزه با پولشویی و مجموعه مقرراتی که نهادهای ناظر بر بازارهای مالی در ایران درخصوص ضرورت و الزام حسابرسی و کنترل های داخلی تدوین کرده اند و گذار کنونی به استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی، همگی نشان دهنده عزمی است که در سطح ملی برای ارتقای شفافیت اقتصادی و از این رو اعتلای حرفه حسابرسی در ایران شکل گرفته است.

روز حسابدار فرصتی است برای یادآوری وظایف سنگینی که اهالی حرفه حسابرسی و سلامت مالی در ایران بر دوش دارند؛ روز تقدیر از کنشگران سلامت مالی و یادآور نقشی است که انضباط مالی برای پایداری روند توسعه اقتصادی در ایران باید ایفا کند. حسابرسی و سلامت مالی ضرورت زندگی اقتصادی امروز ما و لازمه پایداری این حیات در آینده است.