آرشیو یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۸
اخبار کشور
۱۰

آیت الله سبحانی در اجلاسیه جامعه مدرسین: باید انقلابی بودن حوزه را حفظ کنیم

استاد درس خارج حوزه با تبیین الزامات و بایسته های حوزه انقلابی، تقویت فقاهت در حوزه، تبلیغ تشیع در خارج و آگاهی به زمان را از بایسته های آن برشمرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در سال 1329 کتابی به نام نگهبانان سحر و افسون منتشر شد که از سفارت آمریکا آمده بود و خدا و روحانیت و همه چیز را به باد انتقاد گرفته بود، علما انتظار داشتند که حوزه جواب کتاب را بدهد که آن زمان مسئولیت بر عهده علامه بود و جمعی از شاگردان را دعوت کرد تا کتابی در پاسخ بنویسند اما مرکزی که بتواند این جلسات را برگزار کند، در قم وجود نداشت.

وی گفت: آن زمان کجا و امروز کجا که این همه اندیشه ها و افکاری که وجود دارد، همه اینها از آثار انقلاب است که مهد آن حوزه است از این رو باید انقلابی بودن حوزه را حفظ کنیم، حالت انقلابی که در ابتدا بود، الان هم باید وجود داشته و ادامه دار باشد.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: راهکارها را حضرت آقا با بیان روشن فرمودند اما بایسته این است که حوزه علمیه باید علمی بوده و به تمام معنا فقیه تربیت کنند، متاسفانه بلاد ما کمبود فقیه و مدرس دارند، قدرت علمی حوزه در اصول و فروع باید محفوظ باشد، فقاهت را باید تقویت کرد، کیان شیعه به مرجعیت و فقاهت است.

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه بایسته دیگر تبلیغ تشیع در خارج است، ابراز داشت: حوزه در صورتی انقلابی است که تشیع را با بیان روشن در خارج تبلیغ کند، همانگونه که به زبان فارسی سخن می گوییم، بخشی از ما باید به زبان عربی حقایق را بیان کنند، این کاستی وجود دارد که باید رفع شود.

این مرجع تقلید گفت: الان هندی ها به زبان عربی به راحتی سخن می گویند تا تبلیغ کنند، بایسته سوم برای انقلابی بودن حوزه آگاه بودن از زمان است، باید بدانیم اوضاع چگونه است.

وی با بیان اینکه در قم مرکزی به عنوان رصد وجود دارد، اظهار داشت: این مرکز هر ماه مطالب علیه تشیع را برای ما جمع آوری می کنند، در قم باید دفتر خاصی برای رفع شبهات وجود داشته باشد، باید با مدار باز حقایق را بیان کنیم، باید بتوانیم در کنار صوت دشمن صوت های محققانه و علمی داشته باشیم.