آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۰
فرهنگ و هنر
۱۶

کتاب

مراسم چهارمین سالگرد درگذشت خلیل عمرانی برگزار می شود

مراسم بزرگداشت خلیل عمرانی، شاعر انقلاب فردا در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می شود.

به گزارش مهر، این مراسم همزمان با چهارمین سالروز درگذشت خلیل عمرانی، معلم شعر انقلاب و شاعر آیینی کشور، ساعت 15 چهارشنبه 24 آذر با حضور شاعران و دوستان و شاگردان آن مرحوم برپا می شود. خلیل عمرانی، شاعر آیینی از اهالی بندر دیر استان بوشهر بود. او شاعری را از سال 1357 به طور جدی تر پی گرفت. تخلص شعری وی پژمان دیری بود. وی کارشناس ارشد و دبیر ادبیات فارسی و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرورش استعداد ادبی جوانان در استان یزد و تهران بود.

وی در پست های مشاور وزیر آموزش و پرورش، مسئول آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر فعالیت داشته است. از میان دوستان شاعر خود، با محمدجواد محبت و سیدفضل الله طباطبایی ندوشن (امید) و نصرالله مردانی انسی دیرینه داشت. عمرانی آذر ماه سال 1391 و در 48 سالگی به علت سکته مغزی درگذشت.

انتشار نخستین رمان فارسی قوم بلوچ در ایران

نویسنده برگزیده جایزه رمان اول ماندگار، از خلق اثر تازه ای خبر داد که به گفته خود، نخستین رمان مرتبط با قوم بلوچ در ایران به زبان فارسی است.

به گزارش مهر، اکبر رئیسی، نویسنده برگزیده دومین دوره جایزه ادبی رمان اول ماندگار، با بیان این که نام این رمان با عنوان نیلگ منتشر شده است، گفت: این اثر در ژانر تاریخی، حماسی و با پیرنگی فولکلوریک، عاشقانه و جامعه شناسانه معرفی شده است. به گفته او، رمان نیلگ، اولین رمان قومیت بلوچ ایرانی است: البته در بلوچستان پاکستان، رمان هایی به زبان بلوچی یا اردو نوشته شده است، اما این نخستین رمانی است که قومیت بلوچ طبق قواعد شناخته شده رمان نویسی، در کل جهان به زبان فارسی می نویسد و در ایران منتشر می شود. این رمان را انتشارات البرز فر دانش در 309 صفحه منتشر کرده است.