آرشیو سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۱۰
جامعه
۱۷

دامپزشکی هشدار داد: خرید طیور از بازارچه ها با احتیاط

در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی در دو واحد پرورش طیور صنعتی در استان تهران همزمان با وقوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در برخی کشورهای اروپایی، هند و... سازمان دامپزشکی اطلاعیه ای را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است که کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور ضمن حضور در محل کانون های آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی به دیگر مناطق، نسبت به نمونه برداری های لازم اقدام کرده اند.

براساس نتایج آزمایشگاهی به دست آمده، نوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تحت تیپ آن H5N8 و مشابه ویروس در گردش در اروپاست. در همین ارتباط عملیات معدوم سازی گله های آلوده، پاکسازی و ضدعفونی واحدها به شکل بهداشتی و در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته است.

لازم است مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی با تشدید ضوابط امنیت زیستی، اقدامات لازم را درخصوص جلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه انجام دهند. از آنجا که پرندگان مهاجر به عنوان مهم ترین عامل ورود آلودگی به کشورها مطرح بوده و می توانند طیور روستایی را نیز آلوده کنند، بنابراین مردم از خرید طیور روستایی از بازارچه ها قبل از اطمینان از سلامت آن جدا خودداری کنند.

سازمان دامپزشکی کشور به صورت شبانه روزی نظارت کامل خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال کرده و شهروندان می توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر و تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند.