آرشیو دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۳۹۷
جهان
۲۰

مهر تایید شورای امنیت بر آتش بس در سوریه

چند ساعت مانده به پایان سال 2016 میلادی، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا در مورد راه حل سیاسی بحران سوریه براساس توافق های پیشین ژنو و قطعنامه های قبلی این شورا، با طرح روسیه برای پایان دادن به نزاع 6 ساله در سوریه موافقت و تاکید کرد، طرح آتش بس در سوریه میان گروه های معارض و نظام سوریه به وسیله روسیه و ترکیه ارائه شده است.

شورای امنیت در این نشست بر «اهمیت اجرای کامل و فوری» مفاد قطعنامه 2336 شورای امنیت مبتنی بر آتش بس در سوریه تاکید کرد. روسیه و ترکیه هفته گذشته در سوریه آتش بس اعلام کردند. در مفاد قطعنامه 2336 آمده است، آتش بس در همه مناطق سوریه به استثنای مناطق تحت سیطره گروه های تروریستی داعش و جبهه فتح الشام (النصره) برقرار می شود.

با استناد به بیانیه توافق ژنو«1» پیشنهاد می شود که مذاکرات قزاقستان در 23 ژانویه 2017 (4 بهمن ماه 1395) آغاز شود. قطعنامه جدید بر راه حل سیاسی بحران سوریه تاکید دارد و نشست قزاقستان نیز تحت بندهای توافق ژنو انجام خواهد شد. همچنین کمیته مشترک روسیه ای - ترکیه ای تشکیل می شود تا به طرف های آتش بس درباره مسئولیت نقض آن هشدارهای لازم را بدهند و نیز درباره مجازات خاطیان از آتش بس هماهنگ شوند. در همین حال گزارش ها حاکی است، قزاقستان میزبانی از مذاکرات صلح سوریه را به پایبندی طرف های درگیر در سوریه به آتش بس مشروط کرد. اما خبرهای میدانی از سوریه حاکی است گروه های مسلح سوری با بیش از 30 موشک گراد دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا را هدف گرفتند. آنان همچنین مقرهای ارتش سوریه در گردان دفاع هوایی در جنوب غرب حلب را هدف گرفتند. در ساعات اولیه صبح دیروز نیز دو عامل انتحاری با بستن کمربند انفجاری خود را در خیابان کورنیش در شهر ساحلی طرطوس سوریه منفجر کردند که در نتیجه این انفجار دو نظامی جان باختند.