آرشیو سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۳۸
صفحه اول
۱

حل مساله واردات گاز از ترکمنستان در سطح وزارت نفت و دولت نیست

وزیر نفت در واکنش به قطع واردات گاز از ترکمنستان گفت: میزان واردات ایران از ترکمنستان کم است و حل این مسئله در سطح وزارت نفت و دولت نیست.

بیژن نامدار زنگنه در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که واکنش شما به قطع گاز از کشور ترکمنستان چیست، با بیان این که این یک قرارداد تجاری بازرگانی میان شرکت گاز ایران با شرکت ترکمن گاز بوده است، گفت: مقدار واردات گاز از ترکمنستان اندک است. این مساله به خود شرکت گاز واگذار شده که در موردش باید تصمیم بگیرد و در سطح وزارت نفت و دولت نیست.

وی با تاکید بر این که ما می خواهیم با همه همسایگانمان روابط خوب داشته باشیم، گفت: این مساله بین دو شرکت است که باید با همدیگر حل کنند.

وزیر نفت با تاکید بر این که توصیه من در همه زمان ها و نه بعد از قطع گاز ترکمنستان به مردم صرفه جویی است، گفت: صرفه جویی کار خوبی است؛ چون اتلاف منابع، کار حرامی است.

وی در ادامه با بیان این که از مردم و اداره جات می خواهیم مصرف را کم کنند، گفت: کم مصرف کردن از نظر ما یعنی چه در ادارات و چه مردم، هر وقت گرمشان شد، در و پنجره را باز نکنند.

وزیر نفت با بیان این که در این دولت 11 فاز جدید پارس جنوبی به بهره برداری رسیده یا می رسد، گفت: قرار است فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 تا پایان سال به بهره برداری برسد.

وزیر نفت گفت: برآورد ما این است که تا پایان سال فروش نفت و میعانات ما به 41 میلیارد دلار برسد. البته این به آن معنا نیست که ما 41 میلیارد دلار وصولی داریم، زیرا وصولی های ما با چند ماه تاخیر حاصل می شود.

وزیر نفت با بیان این که در 9 ماهه امسال 7/24 میلیارد دلار وصولی داشته ایم، گفت: در چند ماه باقیمانده سال نیز وصولی خوبی خواهیم داشت که بودجه پیش بینی شده دولت را به طور مطمئن تامین می کند.