آرشیو سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۳۸
اقتصاد
۴

مجوز موسسه کاسپین چرا لغو شد؟

بانک مرکزی 27 اسفند 94 مجوز فعالیت موسسه کاسپین را صادر کرد و به فاصله چند ماه بحران نقدینگی این موسسه نمایان شد، حال سوال این است که چگونه بانک مرکزی به موسسه ای که بحران نقدینگی داشته، مجوز فعالیت داده است؟

به گزارش فارس، یکی از شروط اعطای مجوز به یک موسسه اعتباری یا بانک، احراز حداقل شرایط استاندارد است. بنابراین یا این موسسه شرایط استانداردی داشته و بانک این مجوز را صادر کرده یا نداشته و بانک مرکزی بدون بررسی وضعیت مالی و اعتباری این بانک، به صدور مجوز اقدام کرده است.

اگر بانک مرکزی شرایط این موسسه را بررسی کرده چگونه به کسری 4000 میلیارد تومانی منابع آن پی نبرده است؟

حال که موسسه کاسپین بازپرداخت منابع سپرده گذاران را به آینده حواله داده و بحران نقدینگی موسسه مشخص شده است، بانک مرکزی، مدیران و اعضای هیات مدیره کاسپین را موظف به پاسخگویی به سپرده گذاران اعلام می کند. این درحالی است که موسسه کاسپین با الزام و اجبار بانک مرکزی مبنی بر ادغام سه موسسه به وجود آمده و سپرده گذاران دو موسسه فردوسی و افضل توس که مشکل کسری منابع نداشته اند و در فرآیند ادغام با چالش مواجه شده اند هم باید به پای فرشتگان تاوان بدهند. بانک مرکزی در این مدت کاسپین را مسئول مشکلات پیش آمده اعلام کرده و هیچ کمکی به سپرده گذاران این موسسه دارای مجوز نکرده است.