آرشیو سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۳۸
حوادث
۱۹

مرگ 32 نفردر سقوط هواپیمای باری

هواپیمای باری ترکیه ای درنزدیکی فرودگاه مناس در بیشکک قرقیزستان سقوط کرد که در این حادثه 32 نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری ها، این هواپیمای باری ترکیه ای ازنوع بوئینگ 747 بود که بامداد دوشنبه چند کیلومتر دورتر از فرودگاه بین المللی مناس در بیشکک قرقیزستان سقوط کرد. این هواپیما روی خانه های نزدیک این فرودگاه سقوط کرده و به گفته مقامات قرقیزستان، دست کم 32 نفر در این حادثه کشته شده اند. 28 نفر از قربانیان حادثه از مردم روستایی بودند و چهار کشته شده دیگر نیز از خدمه هواپیما هستند. هشت نفر از جمله دو کودک نیز در این حادثه مجروح شدند که در بیمارستان بستری هستند.

بررسی های اولیه نشان می داد این بوئینگ 747 متعلق به شرکت هوایی ACT و به سمت بیشکک در پرواز بوده که حادثه رخ داد. قرار بود این هواپیما بعد از بیشکک عازم استانبول در ترکیه شود. اما احتمال می رود به دلیل مه غلیظ در منطقه، دید بسیار محدود شده و هواپیما سقوط کرده است. با وقوع این سانحه هوایی، نخست وزیر قرقیزستان نیز در محل حادثه حضور یافت. بعد از این حادثه فرودگاه مناس تا اطلاع ثانوی بسته شد.دفتر مطبوعات فرودگاه بین المللی مناس هم گفته است که هواپیما در یک منطقه مسکونی روستایی سقوط کرده و در این حادثه سه خانه در میان شعله های آتش سوخته است.

وزارت بهداشت قرقیزستان نیز اعلام کرده است امدادگران اجساد یکی از خلبانان هواپیما و 15 نفر از افرادی که این هواپیما روی خانه های آنها سقوط کرده را یافته اند و تلاش برای یافتن بقیه اجساد ادامه دارد.

مقامات قرقیزستان خطای خلبان را عامل سقوط هواپیما اعلام کردند.

نتایج اولیه تحقیقات نشان می دهد علت سانحه سقوط یک فروند هواپیمای باری ترکیه در بیشکک، بی دقتی خلبان در هدایت صحیح هواپیما بوده است. الماس بیک آتامبایف، رئیس جمهور قرقیزستان امروز را به خاطر این سانحه در بیشکک عزای عمومی اعلام کرد.دفتر دادستانی قرقیزستان در بیانیه ای اعلام کردکه دادستانی، تحقیقات خود را درباره سقوط هواپیمای ترابری ترکیه که روز 16 ژانویه از هنگ کنگ از طریق بیشکک عازم استانبول بود، به ظن نقض قانون امنیت ترافیک هوایی و قوانین هوانوردی که به کشته شدن ده ها نفر انجامیده است، آغاز کرد.