آرشیو سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۳۷۲۸
سیاست
۲
چهره روز

نامه محمدجواد لاریجانی به کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل

اقدام گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین شده برای ایران به هیچ وجه حرفه ای نیست

گروه سیاسی| «جمهوری اسلامی ایران همواره یک موضع اصولی نسبت به انتصاب گزارشگر ویژه کشوری داشته و آن را ناشی از استانداردهای دوگانه و برخوردهای گزینشی برخی کشورهای خاص در چارچوب شورای حقوق بشر می داند». این نخستین اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه پس از انتصاب عاصمه جهانگیر به سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، بود. برخوردهای گزینشی و دوگانه ای که محمد جواد لاریجانی از آن صحبت می کرد خیلی زود از سوی همین جانشین احمد شهید اتفاق افتاد. عاصمه (اسما) جهانگیر در بیانیه ای که چند روز گذشته در خصوص حقوق بشر در ایران منتشر کرد، همان اظهارات کذبی را تکرار کرد که در همه سال های گذشته علیه جمهوری اسلامی، عنوان می شد. اما این بار هم این ادعاها با پاسخ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه کشورمان روبه رو می شود. محمدجواد لاریجانی با ارسال نامه ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مراتب اعتراض خود را نسبت به اظهارات گزارشگر ویژه حقوق بشرتعیین شده برای ایران اعلام کرد.

در متن نامه ارسالی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه که خطاب به رعد زید الحسین، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل نوشته شد، آمده است: «با سلام و تقدیم احترامات فائقه، در مورد نشر خبری (Press Release) اخیر دفتر جنابعالی که حاوی بیانیه خانم اسما جهانگیر است متاسفم که بگویم تماما نادرست، ناموجه و ناامیدکننده بوده است.» لاریجانی در ادامه این نامه تاکید کرد: «کمترین درجه انصاف حرفه ای که در تعهدات قانونی ایشان برای مسوولیت گزارشگری تصریح شده است ایجاب می کرد که هرگونه ادعایی را ابتدا به اطلاع دولت و مسوولان جمهوری اسلامی ایران برساند و ضمن انعکاس پاسخ دولت، اگر موردی را هم قبول ندارد روشن و موجه دلایل رد گزارش رسمی را بیان کند.»

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پایان این نامه یادآور شد: «اینجانب اقدام خانم جهانگیر را به هیچ وجه حرفه ای نمی دانم و ادامه آن بدون شک باعث تنازل اعتبار آن شورا از یک مرجع رسمی به یک نهاد سیاسی خواهد بود. در عین حال به خاطر احترامی که برای جنابعالی قایل هستم از همکارانم در ستاد حقوق بشر خواستم پاسخ روشن و بدون ابهامی به ادعاهای مطروحه خانم اسما جهانگیر تهیه نمایند که به ضمیمه ارسال می گردد.»