آرشیو سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۷۸۵
هنر
۱۴

سدمعبر / محسن قرایی: اخطار با طیف مرئی رنگ زرد

احمدرضا دالوند

پوستر فیلم سدمعبر با استفاده از عناصر آشنایی مانند نوارهای زردرنگ که معمولابرای هر عابری شناخته شده هستند و بارها شهروندان این نشانه های اطلاع رسان را در معابر عمومی دیده اند، پیام نهفته در فیلم را به سرعت بیان می کند. این فیلم داستان قاسم، کارمند اداره سدمعبر شهرداری را روایت می کند که در تلاش است وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشد؛ اما در این راه با نرگس، همسرش، اختلاف نظر دارد. دراختیار داشتن چنین دستمایه ای کار را برای میثم میرزایی، طراح پوستر، تسهیل کرده و او نیز بدون در غلتیدن به حواشی و زواید با کمترین عنصر بصری توانسته است برق آساترین راه حل ممکن را در پردازش پوستر فیلم سدمعبر در اختیار بگیرد. نکته اینجاست که مجموعه علائم اطلاع رسان راهنمایی و رانندگی و خدمات شهری، ازجمله موجزترین و خواناترین سازوکارهای ارتباط تصویری هنر گرافیک هستند. در این علائم، رنگ زرد اغلب برای علامت های هشداردهنده و وسایل نقلیه اورژانسی به کار برده می شود. رنگ زرد در آگهی ها برای مجذوب کردن چشم به کار می رود. ناشران دفتر راهنمای تلفن مدت ها پیش این پدیده را فهمیده بودند. تاکسی های بسیاری از شهرهای دنیا به رنگ زرد هستند. ماشین آلات سنگین راه سازی اغلب به رنگ زرد هستند. در فوتبال کارت زرد برای اخطار به بازیکن خاطی به کار برده می شود. می گویند اشخاصی که نسبت به رنگ های دیگر کوررنگی دارند، معمولامی توانند رنگ زرد را ببینند و در مواردی مانند فیلم سدمعبر، شاهد دست به دست دادن این نکته ها هستیم که حاصل آن به یک پوستر گویا و کارآمد رسیده است. طیف مرئی* رنگ زرد با چند نوار اریب که چشمان قهرمان فیلم را احاطه کرده، حرف بیشتری برای تحلیل و اظهارنظر باقی نمی گذارد.

* طیف مرئی / visible spectrum