آرشیو پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۸۸۶۰
اجتماعی
۱۰

تصمیمات هیئت دولت برای کمک به خسارت دیدگان ساختمان پلاسکو

هیئت وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری، تصمیماتی درباره جبران خسارت و حمایت از اصناف و کارگران خسارت دیده اتخاذ کرد. بر این اساس، ضمن موافقت هیئت وزیران با تشکیل کارگروهی به منظور بررسی علل و عوامل وقوع آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو، نحوه مدیریت محیطی، کیفیت هماهنگی دستگاه های مسئول در مدیریت بحران و راه های پیشگیری از تکرار آن و اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم در قالب گزارش ملی بررسی حادثه، تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ گردید: 1) مطالبات بانک ها از واحدهای ساختمان پلاسکو به مدت دو سال استمهال و علاوه بر بخشش کلیه جرایم و هزینه دیرکرد 50 درصد سود تسهیلات مذکور توسط بانک ها و

50 درصد باقیمانده نیز توسط دولت تامین و پرداخت گردد. 2) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلیه افراد بیکار بیمه شده را که قبلا در ساختمان پلاسکو اشتغال به کار داشته اند، به مدت 4 ماه طبق مقررات و به فوریت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد. 3) کلیه شاغلانی که دارای بیمه نیستند (اعم از کارگر یا کارفرما) با شناسایی از طریق اتاق اصناف ایران، توسط وزارت کار به مدت 4 ماه از دی ماه تا فروردین ماه از حداقل دستمزد قانونی و سایر مزایای برخوردار شوند.

4) بدهی بیمه کارفرمایان ساختمان پلاسکو پس از بخشیدن کامل جرایم طبق مقررات قانونی توسط سازمان تامین اجتماعی به مدت 5 سال تقسیط شود. 5) بانک ها، به کلیه کارفرمایان واحدهای آسیب دیده تا مبلغ 300 میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود حداکثر 18 درصد بازپرداخت تسهیلات مذکور 48 ماهه (یک سال دوره تنفس و 36 ماه دوره بازپرداخت) خواهد بود. 6) کلیه بدهی های مالیاتی مربوط به واحدهای کسبی که بیش از 50 درصد اموال آنها از بین رفته است،تا پایان عملکرد سال 1394 بخشوده شود.و شرکت های بیمه مکلف شدند تا پایان بهمن ماه سال جاری کل خسارت های تعهد شده را وفق مقررات پرداخت نمایند.