آرشیو دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۳۹۷۱
بازار دیجیتال
۲۵

تسهیل صادرات محصولات دانش بنیان کشور به آفریقا

ایرنا: معاون دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی ریاست جمهوری از تسهیل صادرات محصولات دانش بنیان به آفریقا خبر داد. مسعود حافظی گفت: با حمایت های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری و با راه اندازی پایگاه صادراتی منطقه آفریقا با محوریت کشور اوگاندا، صادرات محصولات دانش بنیان و همچنین حضور دو کارگزار تجاری برون مرزی در کشورهای کنیا و آفریقای جنوبی تسهیل می شود. وی افزود: آفریقا یکی از حوزه های با پتانسیل بالابرای ورود محصولات دانش بنیان ایران است، آفریقا مشتمل بر 54 کشور و بالغ بر 1/ 1 میلیارد نفر جمعیت دارد که همیشه مورد توجه کشورهای اروپایی و شرق آسیا بوده است.

به گفته حافظی، متاسفانه ورود محصولات ایران چه در بخش دانش بنیان و چه در بخش غیر دانش بنیان به این حوزه، مطلوبیت لازم را ندارد و تعریف برنامه های عملیاتی با هدف کسب سهم مطلوبی از این بازار ضروری است. وی تصریح کرد: با توجه به تاکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری مبنی بر لزوم ورود محصولات دانش بنیان به منطقه آفریقا و افزایش حضور بنگاه های دانش بنیان در کشورهای آفریقایی، این دفتر با همکاری بخش خصوصی اقدام به راه اندازی پایگاه صادراتی در منطقه و با محوریت کشور اوگاندا کرده است. معاون دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی بیان کرد: این پایگاه قرار است مسیر ورود محصولات دانش بنیان به ویژه در حوزه مواد پیشرفته و تجهیزات آزمایشگاهی را از طریق ارائه خدمات تحقیقات بازار و بازاریابی محصولات به منطقه تسهیل کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست های دفتر در ایجاد زیرساخت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان بهره گیری از ظرفیت ایجاد شده توسط تجار و بازرگانان ایرانی مقیم منطقه آفریقا است، گفت: در این راستا دو کارگزار مستقر در کنیا و آفریقای جنوبی آمادگی خود را برای همکاری با معاونت و کمک به بنگاه های دانش بنیان در ورود به بازار منطقه آفریقا اعلام کرده اند. حافظی افزود: با توجه به رشد اقتصادی آفریقا و توسعه فعالیت های عمرانی در اغلب کشورهای آفریقایی، پتانسیل صادرات محصولات و فناوری های ساختمانی، تامین انرژی به خصوص برق، زیرساخت های فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری و بانکداری از نیازهای اساسی این منطقه است که می تواند مورد توجه شرکت های دانش بنیان قرار گیرد.