آرشیو پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۵۸
اقتصاد
۴

هشدار صریح آیت الله نوری همدانی: اگر بانکدارها دست از ربا برنداشتند مردم پول های خود را به بانک ها ندهند

آیت الله نوری همدانی گفت: اگر بانک ها از ربا دست برندارند؛ در درجه اول مردم باید پول را به بانک ها نداده؛ خود استفاده کرده و اشتغال زایی نمایند و در درجه دوم، نیازمند به یک قانون قاطعی هستیم تا جلوی این مدل فعالیت بانک ها گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع ربا در فعالیت های بانکی اشاره کرد و افزود: امروز بانک های خارجی در دست یک درصد از ثروتمندان بوده و این افراد با رباخواری چاق تر شده؛ روزبه روز پول آنان بیشتر و 99 درصد دیگر مردم فقیرتر می شوند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: ربا، گناه کبیره ای است که توصیف آن در شرع این گونه آمده که یک درهم از ربا مقابل 70 بار زنا با مادر در خانه کعبه است و خدای متعال در هفت جای قرآن نیز از آن انتقاد کرده است.

وی بیان کرد: همین بانکدارها در کشورهای خارجی با این وضع پولی و مالی، دولت ها را به وجود آورده و دولت ها نیز قوانین را به نفع آنان وضع می کنند.

وی با بیان این که ما مسلمان بوده و ربا در اسلام حرام است، خاطرنشان کرد: اگر در مقابل یک قرض، پول بیشتری گرفته شود، حرام و رباست و متاسفانه این کار در بانک های ما انجام می شود.

آیت الله نوری همدانی با بیان این که گرفتن زیادی فقط در یک مورد مجاز است؛ تصریح کرد: اگر هنگام قرض و به عنوان شرط ضمن عقد توافق شود که اگر تا فلان تاریخ آورده نشود، باید فلان مقدار جریمه دهد، مشکلی نیست و باید پرداخت گردد، اما در بانک ها از این موضوع سوءاستفاده شده و در قراردادهای خود آورده اند که اگر یک ماه دیر شود، فلان مقدار؛ اگر یک ماه و پنج روز دیر شود، فلان مقدار و... که در این صورت این جریمه ها را روی بدهی افراد کشیده و برای آن جریمه نیز مجدد جریمه دریافت می کنند که این مسائل، رباست.

این استاد برجسته حوزه بیان کرد: جریمه را فقط یک مرتبه می توان دریافت کرد؛ نه این که برای آن مدل های گوناگون ساخته و روی جریمه نیز مجدد جریمه دریافت کنند.

وی یادآور شد: بارها در پاسخ به نامه ها نوشته ایم که جریمه برای ادای دین رباست، اما متاسفانه به این احکام الهی عمل نمی شود.