آرشیو یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۸۰۷
دیپلماسی
۷

کوتاه دیپلماسی

جریمه 300 هزار دلاری ایران در دادگاه کانادایی

ایسنا: یک دادگاه در اونتاریو کانادا به بهانه آنچه حمایت ایران از حملات تروریستی خواند، تهران را به پرداخت هزینه های حقوقی تعدادی از قربانیان تروریسم محکوم کرد. این دادگاه با رد مصونیت حاکمیتی جمهوری اسلامی و با استناد به قانون «عدالت برای قربانیان تروریسم»، تهران را به پرداخت هزینه های حقوقی شماری از شاکیان مدعی حمایت ایران از حملات ترویستی، بالغ بر 300 هزار دلار، محکوم کرد.

انعطاف تهران در آستانه

تسنیم: حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه، درباره اجلاس آستانه گفت: فضای نشست عمومی به نسبت نشست نخست کمی آرام تر و آشتی جویانه تر بود، به ویژه در ادبیات و نحوه برخورد گروه های سوری؛ مسیر حل بحران سوریه مسیری است که وقت می گیرد؛ اما امیدواریم در قالب روند آستانه که روند جدیدی است و با استفاده از امکانات سه کشوری که در صحنه سوریه بیشترین تاثیرگذاری را دارند و با اراده ای جدی که هر سه کشور از خود نشان خواهند داد، امکان پایان بخشیدن هر چه سریع تر به بحران سوریه فراهم شود. او افزود: ایران با تمام توان در این مسیر تلاش کرد، ناملایمات، مشکلات و اختلاف ها را کنار گذاشت نه به این معنا که فراموش کرد، بلکه به این معنا که برای تحقق هدف بزرگ تری تلاش کردیم با گشایش در دید و روی باز با مسائل مواجه شویم و امکان حرکت به سمت جلو را فراهم کنیم.

حمایت اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی از برجام

ایرنا: مقام های اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی جمعه شب با صدور یک بیانیه مشترک، بر حمایت از برجام در حوزه اختیارات خود تاکید کردند. در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا حمایت فنی از جمله در زمینه آموزش و تجهیزات به آژانس ارائه خواهد داد. اتحادیه اروپا همچنین گزارش هایی در زمینه همکاری های مشترک با ایران در اجرای ضمیمه سه توافق هسته ای به ویژه در حوزه امنیت هسته ای و تحقیقات ارائه کرده است.