آرشیو یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۶
ایران
۱۵

اجرای طرح نوروزگاه در عید 96

مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز گفت: طرح ملی نوروزگاه، همزمان با عید نوروز 96 در استان های مختلف کشور برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، شبان میرشکرایی دیروز در نشست ستاد تسهیلات خدمات سفر در شهرکرد افزود: این طرح سال گذشته به طور آزمایشی در 12 استان کشور با موفقیت اجرا شد و عید امسال نیز در تمام استان های کشور اجرا خواهد شد.

وی پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگ های بومی مرتبط با عید باستانی را از مهم ترین اهداف اجرای این طرح دانست و گفت: در مرحله نخست تلاش می شود، با اجرای این طرح، آگاهی مردم هر یک از مناطق کشور نسبت به آداب و رسوم بومی خود افزایش یابد و در مرحله بعد اقدامی فرهنگی برای جذب گردشگر به شمار می رود.

عضو شورای سیاستگذاری آیین نوروز با اشاره به ثبت عید نوروز در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو تصریح کرد: سال 2016 با تلاش 12 کشور فلات ایران عید نوروز ثبت جهانی شد و مدیریت آن برعهده کشور ایران قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح نوروزگاه به عنوان یک رویداد فرهنگی در راستای ایفای نقش محوری ایران در حفظ و پاسداری از فرهنگ کهن نوروز است.

میرشکرایی، همسان سازی عید نوروز در استان های مختلف کشور را از آسیب های این حوزه دانست و گفت: ضروری است، در هر اقلیم و منطقه از کشور، آداب و رسوم خاص و بومی همان منطقه احیا و برگزار شود.