آرشیو دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۶۷
صفحه آخر
۱۲

شعار هزاران معترض مقابل کنفرانس مونیخ /«ناتو جنگ طلب است، آن را منحل کنید»

همزمان با برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، مخالفان سازمان ناتو با تجمع مقابل هتل برگزاری اجلاس، خواستار انحلال این سازمان شدند.

پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ روز یکشنبه در میان اختلافات گسترده سران کشورهای اروپایی با آمریکا به کار خود پایان می دهد. رویکرد سلبی «دونالد ترامپ» نسبت به ناتو، اتحادیه اروپا، منطقه یورو و حمایت وی از تجزیه اروپا، اصلی ترین دلیل نگرانی رهبران اروپایی حاضر در کنفرانس مونیخ بود. اما در بیرون نشست ناتو نیز مخالفان جنگ خیابان های اطراف هتل محل برگزاری نشست را به صحنه اعتراضات ضدناتو و ضد جنگ تبدیل کردند و با سر دادن شعارهایی، خواستار انحلال ناتو شدند.

معترضان به سیاست های جنگ افروزانه در مونیخ خواستار انحلال ناتو، خلع سلاح جهانی حمایت از پناهجویان و کاهش هزینه های نظامی شدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات همچنین با حمل نوشته هایی از سران آلمان خواستند تا در برابر خواسته آمریکا مبنی بر افزایش هزینه های نظامی به میزان دو درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال 2024 ایستادگی کنند. آنها از مقامات کشورشان خواستند به جای هزینه کردن در خرید تسلیحات و در امور نظامی، در زمینه خدمات اجتماعی، از جمله آموزش نیز سرمایه گذاری کنند.

فعالان حامی پناهجویان هم در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ایجاد دیوار در مرز این کشور با مکزیک در نوشته هایی، با این اقدام مخالفت کردند. مشابه این اقدام در مرزهای اروپایی برای جلوگیری از ورود موج مهاجران صورت گرفته است.

این تظاهرات توسط گروه «ائتلاف عملی علیه کنفرانس امنیتی مونیخ» سازماندهی شده بود. در تارنمای این گروه درباره برگزاری این تظاهرات و اهداف آن آمده است: «در کنفرانس امنیتی مونیخ نخبگان سیاسی، اقتصادی و نظامی، به ویژه از کشورهای عضو ناتو که مسئول نابسامانی های پناهندگان، جنگ، فقر و بلایای زیست محیطی هستند، گرد آمده اند. این افراد نه تنها نگران حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات در جهان و تامین امنیت برای مردم جهان نیستند، بلکه به دنبال حفظ برتری جهانی خود و ادامه سوددهی و منافع شرکت های چندملیتی هستند».