آرشیو دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۶۷
شهرستان ها
۷

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خبر داد: آبگیری و احیای تالاب «جازموریان» پس از 20 سال خشکسالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تالاب «جازموریان» واقع در منطقه بلوچستان در پی بارندگی های اخیر استان، آبگیری و احیا شده است.

نیره پورملائی اظهار داشت: تالاب «جازموریان» به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین، در سال های اخیر به عنوان کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان مطرح شده بود که خوشبختانه با ورود سیلاب های فصلی بخشی از کارکردهای زیست محیطی این تالاب احیا شد.

وی افزود: میزان سیلاب ورودی به تالاب حدود 15 میلیون مترمکعب برآورد شده که در اثر ورود سیلاب به دنبال نزولات شدید جوی اخیر از حوضه آبریز این تالاب در سیستان و بلوچستان احیا شده است.

وی بیان کرد: تالاب جازموریان در غرب شهرستان های دلگان و ایرانشهر، حدفاصل کوه های «مکران و شاهسواران» در استان های غربی سیستان و بلوچستان و کرمان واقع شده است.

پورملائی گفت: حوضه آبریز این پهنه تالابی 69هزار کیلومترمربع و وسعت آن از 3300 کیلومترمربع در مواقع پرآبی تا 2500 کیلومترمربع در مواقع کم آبی متغیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در اصطلاح محلی بلوچستان پوشش گیاهی را «جاز» می نامند و انبوهی و کثرت آن را «موریان» و به همین سبب این تالاب به «جازموریان» معروف شده است.

تالاب جازموریان 2 برابر دریاچه ارومیه وسعت دارد و آبگیری آن در کاهش ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان بسیار مهم و موثر است.