آرشیو چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۹
اقتصاد
۴

توزیع رانت های میلیاردی در شرکت های سنگ آهن

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه میلیاردها تومان رانت به واسطه دخالت وزارت صنعت در شرکت های سنگ آهن بدون هیچ دلیلی توزیع می شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، در تشریح محورهای سوال از وزیرصنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس گفت: محور سوال از وزیر صنعت درخصوص نحوه قیمت گذاری مرتبط با سنگ آهن و گندله در صنایع فولاد کشور است.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: سالانه میلیاردها تومان رانت به واسطه دخالت وزارت صنعت در شرکت های سنگ آهن بدون هیچ دلیلی توزیع می شود که این قابل قبول نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دخالت دولت در قیمت گذاری سنگ آهن طی سال های اخیر موجب ایجاد رانت چند میلیاردی در اقتصاد کشور شده و این به زیان شرکت های سنگ آهن است که البته باید به حقوق سهامداران در این شرکت ها توجه شود.

پورابراهیمی داورانی گفت: وضعیت شرکت ملی مس در سال های اخیر اسفبار است؛ تخلفات در دوره فعالیت دولت قبل انجام شد و ما این تخلفات را در صحن علنی مجلس مطرح کردیم که به دستگیری مدیرعامل سابق نیز منجر شد.

وی ادامه داد: با وجود تذکرات، مسیر تخلفات در شرکت ملی مس ادامه دارد، از حدود دو سال پیش با وزیر صنعت توافق شد محورهای تخلف شرکت ملی مس به وزارت صنعت ارائه شود تا این وزارتخانه حسابرس تعیین کند و تحت نظارت وزیر موضوع را بررسی کنند.

پورابراهیمی تصریح کرد: محورهای تخلف شرکت ملی مس به وزیر صنعت ارائه و حسابرس تعیین شده با حکم وزیر گزارش حدود 150 صفحه ای تهیه کرد و یک نسخه به ما و نسخه ای به وزارتخانه صنعت ارائه شد. اما با این که حدود 9 ماه از زمان ارائه گزارش مذکور سپری شده؛ اما هیچ اقدامی دراین رابطه انجام نشده و جزئیات تخلفات درقالب سوال از وزیر صنعت مطرح می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: خروج محصولات شرکت های پتروشیمی از بورس کالاکه با تاکیدات وزیرصنعت همراه بود، هیچ مبنایی ندارد؛ بنابراین هرگونه اقدام وزارت صنعت برخلاف رویه شفاف سازی اطلاعات، قابل قبول نیست و در صحن علنی مطرح می شود.