آرشیو چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۹
جهان
۶

نشست عقبه، یک رسوایی سیاسی بود

محمد البسیونی دبیرکل حزب الکرامه و یکی از رهبران تشکیل دموکراتیک مصر که نماینده جبهه مخالفان در این کشور است، به القدس العربی گفت: مطلع شدن مردم مصر از دیدار عبدالفتاح السیسی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و افشای آن از سوی یک روزنامه صهیونیستی، رسوایی سیاسی است.

به گزارش ایرنا، وی گفت این گونه دیدارها دلیلی بر توافق های مخفیانه در حل قضیه فلسطین است در حالی که ریاست جمهوری مصر می داند مصری ها با آن مخالفت خواهند کرد. البسیونی عنوان کرد، دیدارهای مخفیانه سران کشورها درباره مساله فلسطین نشان می دهد مسیر آنان در جهت حل غیرعادلانه قضیه فلسطین است.

مصر اخبار مبنی بر مشارکت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور را در نشست عقبه با پادشاه اردن، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه سابق آمریکا تائید کرد، ولی گفت که اطلاعات غلطی در این باره منتشر شده است. باراک رافید، تحلیلگر سیاسی نیز به هاآرتص گفته است نتانیاهو برای این کار شرایطی مطرح کرده که از جمله آن ارتباط دیپلماتیک علنی و فوری از سوی عربستان و امارات و موافقت دولت آمریکا به بازکردن دست این رژیم برای ساخت مجتمع های مسکونی بزرگ در کرانه غربی و تعهد آمریکا به خنثی کردن هرگونه اقدامی علیه این رژیم در محافل بین المللی بوده است. نتانیاهو همچنین در شرایط خود از اعزام نماینده بلند پایه عربستان و امارات به کنفرانس های علنی که وی شخصا در آن شرکت می کند، اشاره کرده و گفت که در مقابل روابط علنی دو کشور (عربستان و امارات) تل آویو به فلسطینیان اجازه می دهد در منطقه موسوم به «ج» در کرانه غربی ساخت و ساز کنند.