آرشیو چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۹
جهان
۶

ترامپ «رئیس جمهور من نیست»

روز دوشنبه 20 فوریه همزمان با روز ملی «روسای جمهور آمریکا» در سراسر این کشور مخالفان دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور یک سری اعتراضات و تجمعات علیه او برگزار کردند. این تظاهرات تحت عنوان «روز رئیس جمهور من نیست» برگزار شد.

به گزارش شبکه سی. ان. ان، این اعتراضات در 29 شهر و ایالت از جمله نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا، یوتا و لس آنجلس برگزار شد. مخالفان رئیس جمهور آمریکا و سیاست های دولت او شعارهایی در حمایت از حقوق زنان، مهاجران و تغییرات آب و هوایی نیز سر دادند.

معترضان در نیویورک پلاکاردهای «نه» به دست داشتند و برخی معترضان لباس هایی با نوشته «روز رئیس جمهور من نیست» و «منتخب اما نه برگزیده» به تن داشتند.

معترضان در لس آنجلس شعار «ممنوعیت نه، دیوار نه» سر دادند. همچنین پلیس آمریکا در شهر پورتلند با معترضانی که یک خیابان را مسدود کرده بودند، درگیر شد. این تظاهرات در حالی است که رسانه های آمریکایی از انتشار پیش نویس جدید دستور مهاجرتی ترامپ خبر دادند. آسوشیتدپرس با انتشار خبری مدعی شد که در پیش نویس جدید دستور مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا که در واقع بازنگری در فرمان مهاجرتی قبلی است همان هفت کشور پیشین از سفر به این کشور منع شده اند. در عین حال در پیش نویس اخیر، افرادی که گذرنامه آمریکا را در اختیار دارند، حتی اگر از آن استفاده نیز نکرده اند می توانند به این کشور مسافرت کنند. فرمان مهاجرتی تنها یکی از چالش هایی بود که برای ترامپ در آغاز دوره ریاست جمهوری پدیدار شد. او چند روز بود که با استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی خود و یکی از مهم ترین یاران اصلی اش در کابینه با بحرانی بزرگ تر دست و پنجه نرم می کرد تا این که دوشنبه شب «هربرت رابرت مک مستر» را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید انتخاب کرد. «هربرت ریموند اچ آر مک مستر» 55 ساله مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید و سپهبد نیروی زمینی ارتش آمریکا است که با سابقه طولانی در جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان وارد کابینه جدید دولت این کشور می شود. او در مطلبی برای روزنامه وال استریت ژورنال از تهدیدات ایران، روسیه و چین علیه منافع جهانی آمریکا سخن گفته بود.

واشنگتن پست در این باره نوشت: مک مستر زمانی این سمت را برعهده می گیرد که آمریکا با چالش های گسترده ای روبه رو است.