آرشیو پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۳۷۵۴
صفحه آخر
۱۶
زیر ذره بین

نام فرهادی در یک اعتراض

چهار روز مانده به برگزاری مراسم اسکار، 60 نویسنده، بازیگر و موسیقیدان نامه ای اعتراضی به دونالد ترامپ نوشتند و در این نامه با اشاره به نام اصغر فرهادی که یکی از نامزدهای این مراسم است خواستار لغو قانون ممنوعیت ورود مسلمانان هفت کشور به امریکا شدند.

فیلیپ راث، مارگارت آتوود، زادی اسمیت در فهرست امضاکنندگان این نامه هستند که توسط موسسه «پن» منتشر شده و در متن آن آمده: «در کشورهایی که تحت تاثیر این قانون منع ورود قرار گرفته اند، نویسندگان، هنرمندان، موسیقیدان ها و فیلمسازان هستند که اغلب جلودار مبارزه با خفقان و ترورند. با جلوگیری از ورود هنرمندان به امریکا، صداهای اصلی خفه می شود و تنفری که درگیری های جهانی را شعله ور می کند، بدتر خواهد شد. بستن درها به روی هنرمندان، نویسندگان، موسیقی دانان و روشنفکران نه تنها به امن تر شدن امریکا منجر نمی شود، بلکه نوعی انزوای فرهنگی می آورد و بافت خلاقانه ملت ما را از هم می درد».

این نخستین بار نیست که نام فرهادی در اعتراض ها به ترامپ توسط جامعه فرهنگی امریکا آورده می شود. پیش از این هم هالیوود ریپورتر در گزارشی از آکادمی اسکار درخواست کرده بود تا برای مبارزه با ترامپ نام فرهادی را به عنوان برنده اسکار فیلم خارجی معرفی کنند و شهردار لندن هم تصمیم گرفته تا همزمان با مراسم اسکار، فیلم «فروشنده» را برای عموم به نمایش بگذارد. فیلم فرهادی این روزها در سینماهای امریکا اکران شده و به فروش یک میلیون دلاری رسیده و رفتارهای عجیب ترامپ باعث توجه بیشتر به این کارگردان و فیلمش شده است.

جامعه فرهنگی امریکا در روزهای بعد از انتخاب ترامپ ساکت ننشسته و در این مدت بیانیه های مختلفی با امضای چهره های بسیار سرشناس در مخالفت با ترامپ و قانون هایش منتشر شده است. اهالی فرهنگی امریکا در این مبارزات هم به ترامپ اعتراض می کنند و هم تلاش دارند با روشنگری و آگاه سازی مردم نقشی در ارتقا و آگاهی عمومی داشته باشند.