آرشیو شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۷۱
صفحه آخر
۱۲

مشت آهنین فرانسه بر سرمردم معترض به پلیس های متجاوز

در ادامه اعتراضات مردم فرانسه علیه آزار جنسی جوان 22 ساله سیاه پوست توسط پلیس این کشور نیروهای امنیتی با سرکوب و بازداشت گسترده معترضان پاسخ اعتراضات را در پاریس دادند.

فرانسه از سال 2008 درگیر بحران اقتصادی است و هر از چندگاه مردم به ستوه آمده از برنامه های ریاضتی به خیابان ها می ریزند و فریاد می زنند اجرای ریاضت اقتصادی را متوقف کنید. اما چند هفته ای است که مردم این کشور به دلیل دیگری به خیابان ها می ریزند. آنها فریاد می زنند: «انتقام تئو را می گیریم» و «عدالت برای تئو باید اجرا شود.» اینها از جمله شعارهای فرانسویانی است که طی یک ماه گذشته به خیابان ها ریخته و تجاوز وحشیانه و گروهی پلیس این کشور به یک جوان 22 ساله سیاه پوست را محکوم کرده اند.

ماه گذشته ویدئویی منتشر شد که نشان می داد 4 پلیس فرانسوی در حومه پاریس یک جوان سیاه پوست به نام تئو را ابتدا به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس با باتوم وی را مورد تعرض جنسی قرار می دهند. انتشار این ویدئو شوک سنگینی را به این کشور وارد کرد و مردم را به خیابان ها کشانده است.

طی این مدت بارها اعتراضات به خشونت و زد و خورد شدید بین پلیس و معترضان کشیده است و معترضان بارها خودروها را به آتش کشیده و فریاد اعتراض سر داده اند، اما هنوز خبری از فروکش کردن اعتراضات نیست. حتی شدت اعتراضات در برخی ایام به حدی رسیده که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه مجبور شد برای مدیریت بحران به عیادت «تئو» برود، اما این نمایش مقابل دوربین های تلویزیونی نیز باعث نشد که مردم به خانه های خود بازگردند.

در اعتراضات روز پنج شنبه اما نوجوانان با تعطیل کردن 16 دبیرستان و آتش زدن سطل های زباله پاریس را به آشوب کشیدند. به دنبال این حوادث بود که پلیس به معترضان یورش برده و بر اساس گزارش ها پس از سرکوب آنها حداقل 11 معترض را دستگیر کرد.

پلیس ضد شوروش و مسلح فرانسوی با استفاده از باتوم و گاز اشک آور و خودروهای زرهی اقدام به سرکوب و پراکندن معترضان کرد. تصاویر منتشر شده از این اعتراضات حاکی است، نیروهای پلیس شخصی فرانسه نیز برای سرکوب مردم وارد میدان شده و بازداشت معترضان به دست آنها صورت گرفته است.