آرشیو دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۱۵۸۹
شهرستان ها
۷

تعداد استانهای بیابانی کشور به 22 رسید

مدیر کل دفتر جنگل‎های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با بی‎مهری‎های صورت گرفته در خصوص منابع طبیعی و فرسایش خاک،آمار استان‎های بیابانی کشور از 12 به 22 استان افزایش یافته است.

فریبرز غیبی اظهار کرد: شهروندان لرستانی نقش حداکثری در آتش‎سوزی مراتع و جنگل‎های استان دارند.

وی با تاکید بر اینکه حال منابع طبیعی کشور خوب نیست، بیان کرد: قطع درختان، تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و مدیریت ناصحیح مصرف آب نمونه‎هایی از اقدامات در حال انجام علیه موجودیت منابع طبیعی و عرصه‎های محیط زیست است.

مدیر کل دفتر جنگل‎های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه یک میلیون و 800 هزار هکتار از درختان بلوط در حال خشک شدن و نابودی است، افزود: باید این واقعیت را بپذیریم که به منابع طبیعی و مراتع اهمیت نمی‎دهیم.

غیبی عنوان کرد: پنج و نیم برابر ظرفیت در منطقه زاگرس دام وجود دارد، با این شرایط چرا نباید منتظر وقوع سیل و سیلاب در استان‎های زاگرس‎نشینی همچون ایلام و لرستان باشیم؟

وی با اشاره به اینکه سالانه 2 میلیارد متر مکعب پوشش خاک در کشور از بین می‎رود، تاکید کرد: همچنین سطح سفره‎های آب زیر زمینی به شدت پائین آمده و موجب خشک شدن ریشه درختان شده است.

مدیر کل دفتر جنگل‎های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت:بخش بسیار قابل توجهی از وقوع پدیده ریزگردها در کشور ناشی از تخریب منابع طبیعی و عرصه‎ای محیط زیست است، البته با تداوم روند کنونی ریزگردها نه تنها استان‎های جنوبی، بلکه بسیاری از نقاط کشور را در برمی‎گیرد.

غیبی با اشاره به اینکه سالانه 20 میلیون تن گیاه از عرصه‎های منابع طبیعی برداشت می‎شود، اظهار کرد:باید به این سوال پاسخ داد که در مقابل این همه برداشت سالانه چه میزان از عرصه‎های منابع طبیعی را احیاء کرده‎ایم؟

وی با گلایه‎مندی از اینکه درآمدهای منابع طبیعی به این سازمان بازگردانده نمی‎شوند،بیان کرد: در حالی روند تخریب منابع طبیعی و عرصه‎های محیط زیست بسیار زیاد است که اعتبارات لازم به منظور اجرای اقدامات پیشگیرانه و یا احیای منابع از دست رفته تامین نمی‎شود.

مدیر کل دفتر جنگل‎های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بر ضرورت به کارگیری ظرفیت خیرین جنگل‎کار در لرستان تاکید و تصریح کرد: احیاء و توسعه پوشش سبز کشور یکی از اولویت‎هایی است که باید در صدر برنامه‎ها قرار گیرد.