آرشیو دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۸۹
ایران ورزشی: منهای فوتبال
۱۰

فیبا آسیا کاپ با شرایط جدید

نحوه برگزاری مسابقات بسکتبال آسیاکاپ 2017 تغییراتی به نسبت تورنمنت های قبلی قاره دارد که فرصت کمی برای لغزش به تیم ها می دهد. بخش آسیایی سایت فدراسیون جهانی بسکتبال درباره نحوه برگزاری این رقابت ها که اواخر مرداد به میزبانی لبنان برگزار می شود، توضیح داد: تورنمنت در مجموع دو مرحله اصلی مقدماتی و فینال دارد. در مرحله مقدماتی 16 تیم به چهار گروه تقسیم می شوند که تا این مرحله شرایط مانند دوره های گذشته رقابت های فیباست و تیم ها به صورت گروهی سه مسابقه انجام می دهند.

بعد از این مرحله، تیم های اول هر گروه به صورت مستقیم به مرحله یک چهارم نهایی صعود می کنند؛ اما تیم های دوم و سوم هر گروه باید در مسابقات مقدماتی یک چهارم نهایی رقابت کنند.

تفاوت مسابقات آسیا کاپ با جام ملت های آسیا در این است که در دوره های گذشته رقابت های آسیایی، سه تیم اول هر گروه به مرحله دوم گروهی صعود کرده و با سه تیم اول از گروه دیگر رقابت می کردند. در این مرحله دو گروه شش تیمی تشکیل می شد که چهار تیم برتر آن به یک چهارم نهایی صعود می کردند؛ اما در رقابت های آسیاکاپ 2017، تیم های دوم و سوم هر گروه بعد از مرحله اول دیگر فضایی برای اشتباه ندارند و باید با مسابقه ای حذفی به یک چهارم نهایی صعود کنند.

به این ترتیب با سیستم جدید رقابتی، یک تیم از جمع تیم های دوم و سوم هر گروه از صعود به جمع هشت تیم نهایی بازمی ماند و تیم های برنده به مرحله یک چهارم نهایی صعود می کنند. مرحله یک چهارم نهایی تا فینال نیز به صورت حذفی مانند گذشته برگزار می شود.

مسابقات آسیاکاپ 2017، نخستین دوره رقابت های قاره آسیا است که با حضور تیم های قاره اقیانوسیه یعنی استرالیا و نیوزیلند برگزار می شود. تاکنون صعود تیم های اردن، ایران، سوریه و عراق از منطقه غرب آسیا و تیم قطر از منطقه خلیج فارس قطعی شده است و تیم لبنان نیز سهمیه میزبانی دارد. یک تیم از آسیای مرکزی، پنج تیم از شرق آسیا، یک تیم از جنوب شرقی آسیا و یک تیم از جنوب آسیا نیز سهمیه های باقیمانده آسیاکاپ را در رقابت های این مناطق به دست می آورند.