آرشیو چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۱۵۹۱
اقتصادی
۴

رکورد درآمدهای گمرکی کشور شکسته شد

رکورد درآمدهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 95 شکسته شد.

به گزارش روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، عملکرد درآمدی گمرک در زمینه حقوق ورودی در سال گذشته بالغ بر 181هزار میلیارد ریال بوده که این مبلغ وصول و به حساب خزانه واریز شده است. این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل 61 درصد افزایش داشته است.

ثبت رکورد جدید درآمدهای گمرکی موجب شد تا محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی روزهای اخیر در نامه ای به رئیس جمهوری افزایش قابل توجه درآمدهای گمرکی در سال 1395 را طی سال های اخیر بی سابقه توصیف و از رئیس جمهور تقاضا نماید تا از همکاران پرتلاش گمرک که در تحقق این وضعیت کم نظیر موثر بوده اند به نحو شایسته ای تقدیر بعمل آید.

کارنامه عملکرد گمرک در بخش درآمدی نشان می دهد این سازمان علاوه بر موفقیت در وصول حقوق ورودی در بخش وصول عوارض و سایر درآمدها نیز توفیقات قابل توجهی داشته است.

وصول عوارض برای وزارتخانه ها، سازمان های دولتی و یا سازمان های عمومی غیر دولتی مانند وزارتخانه های بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری ها، جمعیت هلال احمر و اخذ ده ها عوارض دیگر از جمله اقدامات گمرک در حوزه وصول عواید دولت بوده است که میزان وصولی گمرک برای سایر سازمانها در سال 95 بالغ بر 13هزارمیلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال 94 در این بخش نیز بیش از 38 درصد افزایش داشته است.

همچنین عملکرد گمرک در بخش وصول مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی که در ردیف درآمدی سازمان مالیاتی درج می گردد در سال 95 بیش از 101هزار میلیارد ریال بوده که در سال 95 از این حیث نیز عملکرد گمرک 30 درصد افزایش داشته است.

این گزارش می افزاید: گمرک ایران در سال 1395 در مجموع بالغ بر 296هزار میلیارد ریال وصولی داشته که با احتساب عملکرد معافیت ها و تخفیفات حقوق ورودی مندرج در قوانین و مقررات این رقم به حدود 333 هزار میلیارد ریال می رسد.

صاحبنظران عمده ترین دلایل افزایش درآمدهای گمرکی در سال 1395 را پیاده سازی و اجرای سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در گمرک از طریق سامانه جامع گمرکی وپنجره واحد تجارت فرامرزی، الکترونیکی شدن تشریفات گمرکی، راه اندازی سامانه شناسه ارزش(TSC)، هوشمندسازی وافزایش نظارت ها و کنترل های گمرکی و تلاش مضاعف کارکنان خدوم و زحمتکش گمرک ایران می دانند.