آرشیو چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۱
جهان
۶

چهره ها و نظرها

کودتای ترکیه با اطلاع دولت انجام شد

مهم ترین حزب مخالف دولت در ترکیه می گوید حزب حاکم عدالت و توسعه از کودتای نافرجام 25 تیر 95 مطلع بوده و آنکارا این کودتای «هدایت شده» را با هدف بهره برداری از پیامدهای آن انجام داده است.

به گزارش پرس.تی. وی، کمال قلیچ داراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق، این اظهارات را دوشنبه شب در دیدار با سردبیران چند شبکه تلویزیونی ترکیه بیان کرد. وی افزود، حدود 180 نفر در دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای طرح ریزی این کودتا از یک اپلیکیشن پیام‎رسان رمزگذاری شده به نام «بای لاک» استفاده می کردند و نهادهای اطلاعاتی کشور فهرستی از این افراد را در اختیار دارند. قلیچ داراوغلو گفت: «نام این کاربران بای لاک باید فاش شود. اگر قرار است این فهرست مخفی نگاه داشته شود، نشانگر آن است که کودتای 15 جولای یک کودتای هدایت شده بوده است».

حریری: اسرائیل به دنبال جنگ است نه حزب الله

سعد حریری، نخست وزیر لبنان می گوید، این اسرائیل است که می خواهد علیه لبنان جنگ راه بیندازد، نه حزب الله.

به گزارش ایسنا، نخست وزیر لبنان در مصاحبه ای با شبکه خبری فرانس 24 ضمن رد احتمال تحریک یک جنگ از سوی حزب الله خاطرنشان کرد: اسرائیل نمی خواهد اعراب روی آرامش ببینند. به نقض هر روزه حریم هوایی، زمینی و آبی ما نگاهی بیندازید.

این اظهارات پس از آن مطرح شده که اسرائیل از سیستم جدیدی خبر داد که این رژیم از این پس برای رصد و رهگیری موشک های میانبرد استفاده خواهد کرد.

ژست حقوق بشری «ترزا می» در مقابل آل سعود

ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز گذشته و در آستانه سفرش به ریاض ضمن دفاع از مواضع دولتش در قبال عربستان سعودی مدعی شدکه لندن در بیان نگرانی های حقوق بشری به مقامات آل سعود هراسی ندارد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر انگلیس در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز افزود: «ما برای عنوان کردن موضوعات سخت با آنهایی که دیدار می کنیم چه در عربستان و چه در هر کجای دیگر در دنیا مشکلی نداریم. مهم این است که ما از این ارتباط و تعامل برخوردار باشیم که به ما اجازه چنین کاری را بدهد.»