آرشیو چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۱
بورس
۸

انتخابات دوازدهم، بورس را از رکود خارج می کند؟

در حالی که زمان زیادی تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی نمانده و همواره به صورت سنتی در آستانه انتخابات، بورس تهران با رونقی نسبی همراه می شد، تاکنون نشانی از این تحول وجود ندارد. علاوه بر این، ماه گذشته با نزدیک شدن به سال نو نیز بورس تهران نتوانست آن گونه که انتظار می رفت، با رشد همراه باشد.

به گزارش ایسنا، حدود یک ماه و اندی به انتخابات ریاست جمهوری ایران (29 اردیبهشت) باقی مانده است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقد بودند، با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، بورس تهران به صورت سنتی با رونق نسبی همراه خواهد بود و از طرف دیگر، تقریبا هر سال و به صورت سنتی با نزدیک شدن به سال جدید، بورس تهران با رشدی متفاوت از دیگر ماه های سال روبه رو می شد، اما این گونه که از روند بازار مشهود است، این بار بازار سرمایه ایران می خواهد شرایط تا حدی متفاوت را رقم بزند.

بسیاری از فعالان بورس تهران تصور می کردند، نزدیک بودن آغاز سال نوی شمسی و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران می تواند رونقی مضاعف برای بورس تهران به ارمغان بیاورد، اما تاکنون نشانی از این روند مشاهده نمی شود و بورس تهران همچنان در رکود نسبی به سر می برد.

در هفته ابتدایی سال 1396، بورس تهران شاهد معاملاتی کم حجم و با ارزش نسبتا کم بود. البته یکی از دلایل حجم کم دادوستدها، می تواند تعطیلات نوروزی و در نتیجه حضور کمرنگ تر سرمایه گذاران باشد. در این هفته، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی، از تراز 77 هزار و 230 واحدی به رقم 77 هزار و 584 واحدی رسید.

همچنین شاخص آزاد شناور که در روزهای پایانی سال 1395 در کانال 84 هزار و 725 واحدی قرار داشت در هفته اول فروردین ماه سال 1396، 511 واحد رشد کرد و به عدد 85 هزار و 236 واحدی رسید. علاوه بر این، شاخص بازار اول با رشد 68 واحدی مواجه شد و در تراز 54 هزار و 528 واحد قرار گرفت و شاخص بازار دوم رشد 1770 واحدی را تجربه کرد و در کانال 168 هزار و 141 واحدی قرار گرفت.