آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۱۵۹۳
شهرستان ها
۷

نخستین محموله ترانزیتی راه آهن پاکستان وارد زاهدان شد

نخستین محموله ترانزیتی پاکستان به مقصد آکتائو قزاقستان از طریق خط ریلی کویته - زاهدان دیروز وارد سیستان و بلوچستان شد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان گفت: نخستین قطار حامل محموله ترانزیتی شامل سیب زمینی، انبه، نارنگی و برنج از مبدا پاکستان به مقصد قزاقستان توسط شرکت حمل و نقل بین المللی بهینه ترابر آژور به صورت آزمایشی وارد ایستگاه زاهدان شد.

مجید ارجونی افزود: این محموله که در حال انتقال به قطار ایران است (عملیات ترانس شیپ) به مقصد مورد نظر منتقل می شود.

وی با اشاره به اینکه مجموع ترانزیت سال گذشته کشور از طریق خط ریلی یک میلیون تن بوده است اظهار داشت: چنانچه ترانزیت نخستین محموله پاکستان به قزاقستان از خط ریلی جمهوری اسلامی ایران با موفقت انجام شود امسال می توانیم درصد زیادی از ترانزیت کشور را به سیستان و بلوچستان اختصاص دهیم.

وی بیان کرد: بر اساس پیش بینی انجام شده قرار است سالانه یک میلیون تن کالااز طریق خط ریلی زاهدان ترانزیت شود.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه خط ریلی پاکستان با ایران متفاوت است امکان عزیمت قطار پاکستانی به داخل خط ریلی ایران وجود ندارد به همین سبب محموله های ترانزیتی با انجام عملیات ترانس شیپ (انتقال کالااز قطار پاکستانی به قطار ایرانی در ایستگاه راه آهن زاهدان) جابه جا و منتقل می شود. راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد. شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است.