آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۱۵۹۳
ورزشی
۹
ضربه آزاد

دلیل برگزاری مسابقه دوومیدانی پارس چه بود؟!

سرویس ورزشی- دوی بین المللی پارس صبح جمعه 18 فروردین در تهران برگزار شد. این رقابت ها در 21،10 و 42 کیلومتر انجام شد و در پایان دوی 42 کیلومتر محمدجعفر مرادی به مقام نخست رسید. نکته قابل توجه مسابقات 42 کیلومتری پیاده روی این بود که مسیر مسابقه کم تر از 42 کیلومتر بود. در واقع تمامی دوندگان مسیر 40 کیلومتری را دویده اند و اگر رکورد جدیدی در این ماده ثبت شود تنها در بخش 40 کیلومتر است نه 42 کیلومتر.

در ماده 10 کیلومتر دوی بین المللی پارس حسین کیهانی، ملی پوش استقامتی کشورمان توانست به عنوان قهرمانی دست پیدا کند و بیرانوند در جایگاه دوم ایستاد. در ماده 21 کیلومتر برزی از خراسان رضوی به مقام قهرمانی رسید و چرخی و حسن شیرقوی هردو از آذربایجان شرقی در جایگاه دوم و سوم ایستادند. بعدازظهر دیروز رقابت های 10 کیلومتر بانوان نیز با حدود 187 دونده در مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش حدود 32 دونده خارجی از 12 کشور و 155 دونده از ایران در این رقابت ها حضور داشتند.

در این رقابت دوندگان مسیر 10 کیلومتری را از مقابل درب سالن دوازده هزار نفری آغاز کردند و پس از پیمودن اطراف دریاچه آزادی به طور رفت و برگشت طبق نقشه، به خط پایان رسیدند.

هر چند وزیر ورزش و جوانان و مسئولان فدراسیون دوومیدانی برگزاری چنین مسابقاتی را خوب توصیف کردند اما سوالاتی در خصوص چرایی انجام ماراتن پارس مطرح شده که مهمترینش این بود که اساسا هدف از برگزاری این مسابقات چه بود و به چه دلیل فدراسیون دوومیدانی تصمیم گرفت در این مقطع زمانی چنین رقابتی را برگزار کند؟!

اساسا در رشته ای چون دوومیدانی که دونده المپیکی ما برای حضور در «رقابت پارس» ورودیه یکصد هزار تومانی پرداخت می کند تا با تعدادی از ورزشکاران آماتور (توریست های حاضر در ایران) به رقابت بپردازد، آیا جایز است ما دوی ماراتن را با علم بر حواشی بسیار آن برگزار کنیم؟!

وقتی فدراسیون در برنامه ریزی تشکیل اردو برای یکی از ورزشکارانش در کیش، با مشکلات ریز و درشت مواجه می شود، چگونه به فکر برگزاری دوی ماراتن آن هم برای دو دسته آقایان و بانوان می افتد؟!

امیدواریم فدراسیون دوومیدانی و وزارت ورزش پاسخ های ورزشی و البته قانع کننده ای برای پرسش های مطرح شده داشته باشند تا اهالی ورزش متوجه دلیل برگزاری دوی ماراتن تحت عنوان پارس بشوند.