آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۳
ایران
۱۵

وعده عراق برای مبارزه با ریزگردها

سفیر عراق از تدوین برنامه ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار در این کشور خبر داد.

یکی از منشا های اصلی ریزگردهای استان های جنوبی و غربی ایران، بیابان های عراق است که به رغم درخواست های مکرر ایران، این کشور تاکنون اقدامی موثر برای اجرای طرح های بیابان زدایی و ضد ریزگرد انجام نداده است.

به گزارش مهر، راجح صابر عبود الموسوی در حاشیه نشست مشترک با اتاق بازرگانی خرمشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عراق نقشه ای استراتژیک برای مقابله با گرد وغبار دارد، اما شرایط اقتصادی، اجرایی شدن آن را به تعویق انداخت.

وی ادامه داد: این نقشه تاثیر بسیاری بر کاهش غبار منطقه دارد و دولت عراق نیز برای اجرایی کردن آن پس از بهبود شرایط اقتصادی، مصمم است.

سفیر عراق پیشنهاد اجرای طرح هایی همچون تثبیت شن های روان با استفاده از مواد شیمیایی و اجرایی کردن برخی پروژه ها همچون ایجاد بستر سبز در کشور عراق را به عنوان راهکارهای مطرح شدن برای مقابله با این مشکل برشمرد.

وی تاریخ دقیقی برای اجرایی شدن این طرح ها اعلام نکرد و در ادامه افزود: مهم این است که رغبت و اراده ای برای رفع مشکل وجود دارد و با توجه به وجود تصمیم های جدی، این اقدامات موفقیت آمیز خواهد بود.

سفیر عراق همچنین از احداث و توسعه منطقه تجاری شلمچه عراق خبر داد و اظهار کرد: منطقه تجاری در مرز شلمچه عراق در مساحتی حدود 14 تا 15 هکتار و اعتبار تقریبی ده تا 20 میلیون دلار احداث خواهد شد که برای انجام این کار از شرکت های بزرگ عمرانی دعوت به عمل آمده است.

وی افزود: پس از احداث سالن های جدید در شلمچه، این مرز به عنوان مهم ترین مرز خواهد بود و تاثیر و نقش بسیاری در توسعه مراودات تجاری از این مرز خواهد داشت.