آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۳
اقتصاد
۴

حفظ سامانه هوشمند سوخت در کشور الزامی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد سامانه هوشمند سوخت یکی از بهترین اقدامات موفقیت آمیز در حوزه نفت و انرژی کشور بوده است.

هدایت الله خادمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: با راه اندازی این سامانه مصرف واقعی سوخت در کشور مشخص، میزان قاچاق کنترل و حجم واردات بشدت کاهش یافت.

وی اظهار کرد: در صورت نبود سامانه هوشمند سوخت، مردم امروز شاهد ورود روزانه 90 میلیون لیتر بنزین به کشور بودند، در صورتی که هم اکنون روزانه ده میلیون لیتر بنزین وارد این مملکت می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشور هنوز واردکننده بنزین است، بنابراین حذف زیرساخت های مدیریت مصرف سوخت در چنین شرایطی به صلاح مملکت نخواهد بود.

وی افزود: متاسفانه با حذف سامانه هوشمند سوخت ضمن از بین رفتن شفافیت میزان مصرف و مدیریت سوخت در کشور حجم قاچاق و واردات بنزین به بهانه مصرف بالای سوخت سر به فلک خواهد کشید.

خادمی با بیان این که سامانه هوشمند سوخت تجربه بسیار موفقی در حوزه نفت و انرژی بود، اظهار کرد: حذف این سامانه به نفع واردکنندگان بنزین و قاچاقچیان سوخت است. وی با اشاره به این جمله که مزایای سامانه هوشمند سوخت اظهر من الشمس است، بنابراین باید این سامانه و کارت سوخت باقی بماند، اضافه کرد: کنترل مصرف بنزین و گازوئیل، ثبت و ضبط همه فعل و انفعالات و شفاف سازی در نظام توزیع سوخت، کاهش واردات بنزین، به حداقل رساندن قاچاق سوخت، تولید اطلاعات و آمارهای مختلف برای دستگاه های اجرایی و نظارتی و ایجاد خوراک اطلاعاتی برای تحلیل کارشناسان حوزه نفت و انرژی از جمله دستاوردهای این سامانه است.