آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۳
جهان
۶
گزارش تحلیلی

آمریکا درصدد تصمیم گیری همزمان برای سوریه و عراق

الطاف احمد ( کارشناس و خبرنگار لبنانی مقیم عراق)

برای آن که درک بهتری از تحولات اخیر در سوریه داشته باشیم، هوشمندانه تر این است که به بمباران غیرنظامیان در موصل به دست آمریکایی ها و همچنین تلاش کردها برای بی ثبات کردن کرکوک و ضمیمه آن به منطقه خودمختار کردستان نیز نگاهی دقیق بیندازیم.

کاملامشخص است که هدف آمریکا از اتخاذ چنین تصمیمی به تاخیر انداختن مبارزه با داعش حداقل تا یک سال دیگر است تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران و انتخابات پارلمانی در عراق انجام شود و واشنگتن ببیند چه گروهی قدرت را به دست می گیرد. آمریکا می خواهد بازیگران یا روسای جدید در این کشورها تعیین شوند تا ببیند چگونه می تواند از رهبران منطقه ای امتیاز بگیرد. اما باید اذعان داشت که تصمیم جنگ با داعش در عراق و سوریه حداقل تا بهار 2018 طول خواهد کشید.

برخی بر این باورند که اقدام آمریکا برای حمله به سوریه لاپوشانی شکست های این کشور در عراق باشد اما باید این نکته را عنوان کرد که آمریکا هرگز به اشتباهات خود در عراق بویژه کشتار غیرنظامیان و کودکان در موصل اذعان نکرده و اصلاآنها را اشتباه نمی داند. به نظر می رسد آمریکا با این حمله به سوریه که بلافاصله پس از تحولات شمال موصل و کرکوک همچنین تلاش کردها برای جدا کردن این منطقه از عراق و تحولات در ادلب صورت می گیرد، دست به این کار می زند تا تحولات عراق را هم تحت تاثیر قرار دهد.

البته قطعا همکاری رژیم صهیونیستی، قطر، ترکیه و عربستان را نمی توان در این حمله بی تاثیر دانست. در زمانی که آمریکا درگیر مسائل داخلی خود و از بین بردن حفره های اطلاعاتی و امنیتی و کاهش تنش های مربوط به درز اطلاعات داخلی است و سازمان های اطلاعاتی آنها بیشتر مشغول تنش های داخلی بعد از ترامپ هستند اینجا سازمان های اطلاعاتی منطقه همچون میت ترکیه، موساد اسرائیل و سازمان های اطلاعاتی عربستان و قطر هستند که به تصمیم گیران درکاخ سفید خوراک و مواد اولیه می دهند که قطعا با توجه به مواضع این کشورها در قبال سوریه در صورت محتاط نبودن کاخ سفید و بی قیدی کنگره در این باره می تواند برای آمریکا فاجعه بار باشد.