آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۳
صفحه آخر
۲۰

بیماری هلندی!

سیدعزت الله ضرغامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با تشکر از همه شما همراهان عزیز در طول یک ماه گذشته و سپاس از اظهار نظر های آشکار و پنهان در این صفحه، علاقه مندم برخی ایده ها و برنامه هایی که در طول این مدت تنظیم شده را با شما در میان بگذارم.

با نظر جمع، تکلیف بر دوشم گذارده شد و با نظر جمع آن تکلیف برداشته شد. به همین سادگی!

در سال 1959 میلادی (سال تولد من!) برای اولین بار در هلند منابع گازی کشف شد و این امر منجر به افزایش درآمد های ارزی سرشار و تقویت بی سابقه پول ملی آن کشور گردید.

ولی این فرصت به دلیل جا به جایی منابع اقتصادی از دیگر بخش ها به بخش مزبور و تضعیف مزیت نسبی کالاهای صنعتی دیگر اقتصاد این کشور را بشدت تخریب کرد.

در دهه 60 و 70 میلادی صنایع مهم هلند تقریبا از بین رفت و یا قدرت رقابت خود را از دست داد. چنین پدیده ای بعدها، به عنوان بیماری هلندی در اقتصاد مشهور شد.

در سال 95، با تلاش دولت، سقف فروش نفت بالارفت و باعث رشد اقتصادی متفاوت شد. البته آقای روحانی می گوید این رشد نفتی در سال 96 تکرار نخواهد شد.

این افزایش رشد اقتصادی چون متکی به فروش نفت بود نتوانست موجب رونق تولید و اشتغال مولد و پایدار شود. لذا رشد بیکاری از 11 درصد (در سال 94) به4/12 (در سال 95) رسید.

ساختار اقتصادی ایران ناقص و بیمار است و در مقابل پول پرفشار نه تنها رونق نمی گیرد بلکه مزیت های نسبی دیگر آن هم از بین می رود.

دولت ها باید در این زمینه برنامه داشته باشند.

عکس مربوط به سکوهای نفتی ایران، در خلیج فارس است که در زمان معاونت سینمایی ارشاد به همراه سینماگران برجسته انجام گرفت.

علی نصیریان، محمد علی کشاورز، علی رضا خمسه، امین تارخ، احمدرضا درویش و حجت الله سیفی در تصویر دیده می شوند.

مرحوم علوی و مرحوم مهدی سلیمی هم هستند. خدا رحمتشان کند.