آرشیو یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۴
سیاسی
۲
مفسر

ادامه فعالیت های هسته ای با روحیه بسیجی

اصغر زارعان (دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی)

حدود یک سال پس از اجرای برجام، سازمان انرژی اتمی با توجه به برنامه ریزی و هدفگذاری خود در حوزه های مختلف،برنامه هایش را پیش می برد و گوشه هایی از دستاوردهای هسته ای را امروز همزمان با روز ملی فناوری هسته ای عرضه خواهیم کرد.

موضوع تامین انرژی های پاک، یکی از اولویت های صنعت هسته ای بوده و با توجه به اهمیت موضوع، قرارداد دو نیروگاه 1050 مگاواتی را با روس ها امضا کرده ایم که کار بسیار بزرگی است و در این عرصه تعدادی از کارشناسان سازمان و مراکز مختلف جذب شده اند تا در بوشهر که کار اجرایی آن عملیاتی می شود این پروژه را در فرآیند شش ساله به اتمام برسانند.

در مجموع باید گفت چالش خاصی در صنعت هسته ای نخواهیم داشت و باتوجه به تدابیر و فرهنگ خودباوری، نیازهای سازمان را برطرف خواهیم کرد و حتی نیاز صنایع دیگر را هم می توانیم برطرف کنیم. همچنین با توجه به مشخص و مدون بودن برنامه هایمان حتی در صورت بداخلاقی و بدعهدی دیگران نیز حداقل در 15 سال آینده نگرانی نداریم.

درباره بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم باید گفت به دلیل صلح آمیز بودن فعالیت هایمان، نگران بازرسی ها نیستیم و این موضوع مدیریت شده و در چارچوب است. در ضمن آژانس ارگانی است که به صلح آمیز بودن فعالیت ما صحه گذاشته است. فعالیت های ما مشخص شده و با شتاب و تلاش و روحیه بسیجی جلو می رویم. سازمان انرژی اتمی با پویایی و خودباوری و تدبیر به فعالیتش ادامه می دهد و مانعی بر سر راه نیست و مهم تر از همه حمایت های فعلی رهبری و دولت در این رابطه است.

از جمله دستاوردها و پروژه های هسته ای که امروز همزمان با روز فناوری هسته ای شاهد آن خواهیم بود، راه اندازی کارخانه پرعیارسازی سنگ اورانیوم است که می تواند سرعت تامین کیک زرد را بالاببرد. پروژه بعدی طراحی و ساخت سانتریفیوژ برای پژوهشگاه صنعت نفت؛ کار مشترکی میان ما و پژوهشگاه است که تحویل پژوهشگاه صنعت نفت خواهد شد.

دستاورد دیگر در حوزه پرتودهی است و امیدواریم بتوانیم سامانه های پرتو دهی را نسبت به گذشته بیشتر کنیم.