آرشیو یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۴
سینما
۱۲

جان ماریا ولونته و ژان پل بلموندو 2 ستاره اسم قشنگ!

علی رستگار

فرانسه و ایتالیا همان طور که از پیشگامان و آغازگران سینما در جهان هستند، توانستند این تقدم را با ظهور چهره هایی مستعد در بازیگری، کارگردانی و دیگر شاخه های هنر هفتم پیوند بزنند و توانایی و درخشش خود را به رخ دنیا بکشند. سینمای این دو کشور شاید از آن دهه های طلایی و دوران کلاسیک فاصله گرفته باشد، اما هنوز هم از محبوبیتی ویژه میان سینمادوستان جهان برخوردار است.

امروز (9 آوریل)، تولد دو نفر از بهترین ستاره های سینمای این دو کشور همسایه در اروپاست؛ دو بازیگری که حتی تلفظ نام زیبا و آهنگین آنها هم سینماست: ژان پل بلموندو و جان ماریا ولونته. بلموندو که به دلیل مدتی فعالیت در بوکس، دماغ شکسته ای داشت، در دوران فعالیت خود هم در فیلم های هنری بازی می کرد و هم در فیلم های تجاری حضور می یافت. از نفس افتاده و پیروخله (ژان لوک گدار) و «لئون مورن؛ کشیش» و کلاه (ژان پیر ملویل)، برخی فیلم های شاخص او در زمینه نخست هستند. بلموندو زنده است و 83 سال دارد.

جان ماریا ولونته نیز همین وضعیت را در سینمای ایتالیا داشت و به طور همزمان از توانایی اش در سینمای هنری و تجاری بهره برده می شد. او یکی از ستاره های سینمای فرانچسکو رزی بود و نقش های مهمی در برخی فیلم های این فیلمساز شهیر بازی کرد. از جمله: وقایع نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده، ماجرای ماتئی، لاکی لوچانو و مسیح هرگز به اینجا نیامد. بازی در نقش رامون در وسترن به خاطر یک مشت دلار (سرجیو لئونه) از بهترین نقش آفرینی های ولونته است. این بازیگر در سال 1994 از دنیا رفت.