آرشیو یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۴
ایران ورزشی: منهای فوتبال
۱۰

خیز قیچی ساز برای پیوستن به باشگاه 8000 تایی ها

عظیم قیچی ساز، کوهنورد کشورمان که تاکنون به 13 قله بالای 8000 متر صعود کرده،امروز به منظور صعود به چهاردهمین و آخرین قله بیش از 8000متر دنیا عازم نپال می شود تا به عنوان پانزدهمین نفر در دنیا به عضویت باشگاه 8000تایی های کوهنوردی درآید.

این کوهنورد 35 ساله که کوهنوردی را از 20 سالگی آغاز کرده برای نخستین بار سال 84 قله اورست و در ادامه طی سال های بعد قله های برودپیک، نانگاپاربات، کانچن چونگا، گاشربروم یک، گارشربروم دو، دائو لاگیری، آناپورنا، 2k، ماناسلو، ماکالو، چو آ یو و شیشاپانگما را فتح کرد. او در حالی سال 93 با هدف صعود به چهاردهمین و آخرین قله بالای 8000 متر راهی نپال شد که به دلیل وقوع بهمن و زلزله در این کشور صعود نیمه تمام ماند. این قله لوتسه نام دارد و قیچی ساز قصد دارد به عنوان شانزدهمین نفر در سراسر جهان بدون کپسول اکسیژن آن را فتح کند.

او به همین مناسبت، دیروز در یک نشست خبری در حضور طاهری، مدیرعامل بانک سامان حاضر شد و با تاکید بر این که همواره آرزویش این بوده که نام ایران را در دنیای کوهنوردی جاودانه کند، گفت: با توجه به هزینه های بالاو همچنین عدم حمایت وزارت ورزش و جوانان مثل گذشته این صعود را به همراه تیم های بین المللی در دستور کار دارم و امیدوارم بتوانم موفق شوم.

قیچی ساز با تاکید بر این که وزارت ورزش باید نگاه ویژه به فدراسیون کوهنوردی داشته باشد، گفت: زمانی به یکی از فاتحان قله اورست از انگیزه ایرانی ها برای صعود به این قله گفته شد و او در پاسخ گفت: «ایرانی ها 50 سال با این موضوع فاصله دارند»، اما خوشحالم که امروز یعنی 18 سال بعد از آن تاریخ نه تنها اورست که دیگر قله ها را فتح کرده و در آستانه پیوستن به جمع باشگاه 8000تایی ها هستم و این افتخاری بزرگ برای ایران است نه من. در ادامه این نشست خبری، قیچی ساز از حال و هوا و جزئیات جسمی و روحی کوهنوردی نکاتی را بیان کرد و قرارداد بیمه او تا سقف 200 میلیون تومان از طرف طاهری به این کوهنورد اهدا شد. قیچی ساز هزینه های این قبیل صعودها را که 40 تا 50 روز به طول می انجامد حدود 30 هزار دلار اعلام کرد که توسط این اسپانسر پرداخت می شود.