آرشیو یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۴
جامعه
۱۴

فروش آنلاین حیات وحش

تا چند سال پیش همه از فروش آزاد حیات وحش در کوچه مرغی های خیابان مولوی گله می کردند، این روزها این محله شاید به ظاهر از فروشندگان حیات وحش خالی شده باشد، اما هنوز متخلفان زیادی هستند که در کوچه پس کوچه های مولوی پنهانی به حیات وحش کشور چوب حراج می زنند، تنها کافی است از طریق واسطه ای آشنا اقدام کنید تا برایتان از جان آدمیزاد تا شیرمرغ فراهم کند.

مساله دیگری که حامیان حیات وحش و محیط زیست نسبت به آن هشدار می دهند، فروش آزادانه حیات وحش در مراکزی است که برای فروش پرندگان و دیگر حیوانات خانگی ایجاد شده است. شاید از ساخت این مجتمع ها هدف این بود تا راحت تر بتوان این بازار نابسامان را مدیریت کرد، اما رها شدن این مهم سبب شده متخلفان از پوشش فروش پرنده های تزئینی استفاده کنند و گونه های جانوری وحشی را بفروشند.

قاچاق و خرید و فروش حیات وحش این روزها سرعت بیشتری به خود گرفته، چراکه سودجویان در فضای مجازی نیز فعال شده اند و نبود نظارت و قوانین جامع برای کنترل فضای مجازی سبب شد زمینه را مهیا کرده تا خریدار و فروشندگان حیات وحش خیلی راحت تر یکدیگر را پیدا کنند.

به نظر می رسد تا زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست رسیدگی به این قانون شکنی ها را اولویت خود قرار ندهد نمی توان به کنترل این آشفته بازار امیدوار بود. علاوه بر این، سازمان حفاظت محیط زیست باید از پلیس فتا بخواهد نظارت بیشتری روی قاچاق حیات وحش در فضای مجازی داشته باشد. سازمان حفاظت از محیط زیست باید با تعامل با قوه قضائیه راه را برای ایجاد شعب ویژه رسیدگی به چنین تخلفاتی هموار کند، زیرا تا زمانی که قضات از اهمیت حفظ محیط زیست و حیات وحش بدرستی آگاه نباشند، نمی توانند احکامی صادر کنند که براساس آنها محیط زیست کشور حفظ شود.