آرشیو یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۴
ایران
۱۵

دانشگاه سالمندان در رفسنجان راه اندازی می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، از راه اندازی دانشگاه سالمندان در شهرستان رفسنجان با عنوان دانشگاه ویژه نسل سوم خبر داد.

دکتر احمد جمالی زاده با بیان این که در ایران، افزایش امید به زندگی در پنج دهه اخیر سبب افزایش مداوم نسبت سالمندان شده است، در گفت وگو با ایسنا افزود: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390 درصد سالمندان بالاتر از 60 سال به حدود 26/8 درصد در کل جمعیت کشور رسید و تخمین زده شده،این میزان تا سال 2050 میلادی به حدود 26 درصد کل جمعیت کشور افزایش یابد.

جمالی زاده ادامه داد: به منظور تامین مولفه های سالمندی موفق و سالم، برخی کشورها مانند فرانسه، انگلیس، استرالیا، چین و هندوستان اقدام به تاسیس دانشگاهی با عنوان دانشگاه نسل سوم (U3A)، به عنوان مجموعه آموزشی سالمندان کرده اند.

این مسئول افزود: هدف از تاسیس این دانشگاه این بود که سالمندان تشویق شوند تا در زمان بازنشستگی فعال وکارا باقی بمانند و یادگیری را ادامه دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان این که در ایران برای اولین بار در سال 1391 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اقدام به راه اندازی دانشگاه نسل سوم کرد، افزود: با توجه به تجربه موفق برخی کشورها و همچنین دانشگاه زاهدان در این زمینه و با توجه به کمرنگ بودن نقش سالمندان در فعالیت های اجتماعی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصمیم گرفت تا دانشگاه ویژه نسل سوم (سالمندان) را در شهرستان رفسنجان طراحی و اجرا کند.

جمالی زاده اضافه کرد: در این دانشگاه از تمام افراد بالای 50 سال با حداقل مدرک دیپلم نام نویسی شده و در هر دوره که حدودا هشت هفته طول می کشد تعداد 30 تا 35 نفر پذیرش می شوند و براساس واحدهای از پیش تعیین شده (تئوری و عملی) آموزش می بینند و به آنان گواهی داده خواهد شد.