آرشیو یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۴
صفحه آخر
۲۰

مقصد اول صادرات ایران کجاست؟

مروری بر آمارهای رسمی ارائه شده گویای آن است که در 10 ماه اول سال 95 به ترتیب چین، امارات متحده عربی و عراق بیشترین حجم صادرات ایران را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش ایسنا، چین در حال حاضر بزرگ ترین واردکننده کالاهای ایران به شمار می رود و طی 10 ماه اول 95 بالغ بر 65 میلیارد و 430 میلیون دلار ارزش صادرات ایران به چین بوده است. به این ترتیب 6/18درصد از کل صادرات ایران به این کشور اختصاص داشته و سطح ارزش صادرات به این کشور نیز در قیاس با مدت مشابه سال 94 حدود 10 درصد رشد را نشان می دهد.

دومین بازار مهم صادراتی ایران، امارات متحده عربی است که 56 میلیارد و 650 میلیون دلار ارزش صادرات این کشور بوده و حدود 1/16درصد هم صادرات ایران به امارات متحده عربی اختصاص دارد. البته از نظر ارزش حجم صادرات، آنچه به امارات صادر شده نسبت به مدت مشابه سال 1394، 7درصد کاهش را نشان می دهد.

عراق سومین مقصد صادراتی ایران به شمار می رود که طی 10 ماهه اول سال گذشته بالغ بر 50 میلیارد و 390 میلیون دلار واردات داشته و 3/14 درصد صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. البته از نظر ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل در این کشور هیچ گونه پیشرفتی وجود نداشته و درصد تغییرات ارزش عراق روی عدد صفر باقی مانده است.

اما ترکیه به عنوان چهارمین واردکننده مهم کالاهای ایرانی شناخته می شود که بیش از 28 میلیارد و 170 میلیون دلار از ایران واردات داشته و به طور کلی 8 درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت طی 10 ماهه اول سال 95، جمهوری کره پنجمین مقصد مهم صادرات ایران بوده که ارزش حجم صادرات آن در قیاس با سایر کشورها افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و عمان هم ششمین تا دهمین بازار هدف ایران به شمار می رود.