آرشیو دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۶۴۶۷
اجتماعی
۴

تداوم کمک مالی دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

سند فاز چهارم همکاری ایران و ژاپن و برنامه عمران ملل متحد برای احیای دریاچه ارومیه که با آغاز به کار دولت یازدهم شروع شده بود روز گذشته با حضور مقامات سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملل متحد و وزیر مختار سفارت ژاپن به امضا رسید. سوزوکی، وزیر مختار سفارت ژاپن گفت: هر دو دولت ایران و ژاپن از نتایج مثبت احیای دریاچه ارومیه خرسند هستند و این همکاری را تا زمان احیای کامل دریاچه به منظور بهبود شرایط مردم منطقه ادامه می دهیم.

در همین حال نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز با تاکید بر اینکه مساله دریاچه ارومیه حتی توسط اعضای پارلمان اروپا نیز پیگیری می شود گفت: جای خوشحالی است که امروز وضعیت دریاچه ارومیه فراتر از مرزهای ایران پیگیری می شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه نشان می دهد اقدامات دولت و همکاری های بین المللی در شرایط رو به بهبود دریاچه ارومیه اثرگذار بوده است.

ابتکار همچنین با اشاره به تصویب سه بند از لایحه هوای پاک در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، از تصمیم مجلس در مورد کاهش سن معاینه فنی از پنج به چهار سال انتقاد کرد. او افزود: پیشنهاد دولت کاهش سن معاینه فنی از پنج سال به دو سال بود. ما نیز بر این موضوع تاکید داشتیم ولی در مجلس شورای اسلامی دوره معافیت فنی از پنج سال به چهار سال کاهش پیدا کرد.

ابتکار با بیان اینکه دوره معافیت معاینه فنی خودروهای عمومی یک سال شد اظهار کرد: این موضوع شرایط را کمی جبران خواهد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست در قبال این تصمیم مجلس چه اقدامی را پیش خواهد گرفت، گفت: چند سال درگیر همین لایحه بودیم. یکی از راه ها این است که شش ماه دیگر لایحه جدیدی ارائه دهیم. مجلس شورای اسلامی در راس امور قانون گذاری کشور قرار دارد. ما نیز تمام توضیحات و پیشنهادها لازم را ارائه داده بودیم اما اینکه نمایندگان چطور درباره این مسائل تصمیم گیری می کنند، چه اولویت هایی برایشان مهم است.

پرسش هایی است که نمایندگان مجلس باید به آن پاسخ دهند.